onsdag 24 november 2010

Fototriss: En resa.......

...i tid och rum gjorde jag för några år sedan, närmare bestämt under Linné-året 2007. Efter att ha läst Karin Berglunds Linnébiografi "Jag tänker på Linné han som såg allt" bestämde jag mig för att besöka Råshult där Linné föddes 300 år tidigare. Det blev ett besök som jag nog alltid kommer att bära med mig och jag inser att försöka visa detta i tre bilder är helt omöjligt när jag skulle behöva 300 för att få med allt vackert på platsen.
Med dessa tre bilder hoppas jag ge dig en aning av atmosfären kring den gamla gården.



Det vackra gårdshuset med gräs på taket ligger med en stor köksträdgård (kålgård) och en humlegård framför allt omgärdat av grånande gärdsgård. Vid husgavlen växer en stor blodtopp i helt samma färg som husets. Mycket effektfullt.



Hagar med hövålmar ser man nästan aldrig ser idag. Att ströva här och känna värmen och doften av gräs var underbart. Gården drivs på gammalt vis utan allt för mycket ny teknik.


Blå riddarsporrar bakom gärdsgården utgjorde en fantastisk tavla. Gamla sorter både bland blommor och grönsaker odlas här.

"Omnia mirari etiam tritissima" Förundra dig över allt, även det mest alldagliga. Ett Linné-citat som jag bär med mig.

Fler Fototrissar hittar du här.

3 kommentarer:

Marie sa...

Visst har han rätt den gamle käre Linné. Helt underbara bilder som man kan drömma sig bort i nu när marken är vit utanför!

Hade varit trevligt om ni hade vägarna förbi. Kom och njuta lite av julen i butiken.
Kram Marie

Olga T sa...

Dit vill jag verkligen åka också! Läste en hel del om Linné det året också, men har ännu inte besökt Råshult. Vilka sköna bilder!!

Eva-Marie sa...

Fantastiskt vackra bilder! lITE SOMMAR EN VINTRIG DAG SOM IDAG!