fredag 19 mars 2010

En "påskhyacint"........

....hittade jag minsann hos min lokala trädgårdsmästare idag. Visserligen några veckor i förväg men ändå......gul hyacint har vi inte sett förut. Annorlunda med gröna stråk i blommorna och doftar som en julhyacint gör den också.




Nu har verkligen våren slagit till här nere hos oss med 11,7 grader i går. Porlar gör det i brunnar och stuprännor och nu finns det verkligen inte mycket snö kvar, inte ens i skuggan.

Häromkvällen hörde jag även koltrasten sjunga så försiktigt i skymmningen. Det är så vackert att det gör nästan ont. Då måste verkligen vintern vara på återtåg eller hur?


Ha en skön helg allesammans från det snöklädda norr till barmarken i söder, men snart är det nog vår överallt.....så håll ut!

10 kommentarer:

Anne sa...

Vårvindar friska leka och viska - i Norrköping kom våren med besked i går kväll. Vinden ven runt radhusknuten och en del nedfallna grenar låg på marken i morse. Många tjälskador längs E4 på väg hem till Stockholm var det idag men framförallt sjöng taljoxen allt vad dess lilla strupe förmådde,vid skogbrynet intill Farmors hus! Helgkramar fylld med vårkännslor från Anne åter i Birkastan

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Annorlunda...men fin!

Trevlig helg!

/Charlotte

Annika Christensen sa...

Wow det är verkigen inte vanligt att man ser gula hyacinter...
Verkligen läcker och fin gul färg.
Hörs och ses
Annika

Love Your Homes sa...

Vad spännande det är hos dig med gula hyacinter, barmark och koltrastar som sjunger,
Man kan nästan inte tro att vi finns i samma land!

Kletus hälsar, han ligger upptryckt bakom datorn pch värmer sig.....han snarkar lite till o från, den rackar'n.

Kram

Torprosen sa...

Härlig färg på hyacinten...vackra bilder som vanligt, här börjar så smått snön att smälta, och igår såg jag toftsvipan för första gången i år...underbart var ordet för dagen. Torprosen

Karin A sa...

Vilken alldeles underbar hyacint! Ljuvlig gul färg. Det är kul att även vi i Sverige har dem mer och mer som vårblommmor. Fina bilder!

Ha en skön helg! Hoppas med sol!
Kram Karin

SqZ sa...

Jag tror att jag ska speja hos blomsterhandlarna efter gul hyacint jag också. Den är väldigt fin.

Karin Lindström sa...

Hej Karin!

Vad roligt med bröden, jag blev så glad när jag öppnade datorn och såg dina kommentarer. Jag älskar att få goda recept av vänner, då slipper man ju stå där med misslyckade bak. Visst kan det gå dåligt för en även om andra lyckas men sannolikheten är ju lite större då i alla fall!

Dina bilder är så fina. Jag riktigt känner våren hos er;)

Här var det i alla fall 9° igår, men det är fortfarande mycket snö kvar så vi får nog vänta lite till innan den kommer på allvar. Hyacinten var verkligen fin. Vad roligt, jag som älskar hyacinter, måste se om det finns gula här också!

Hoppas bröden smakade gott nu också! Ha en skön Söndag!

Kramar
Karin

Ingela O. sa...

Visst är gula hyacinter vackra till påsk. Jag har köpt gula under många år i Helsingör just till påsk. Förra året hittade jag även gula här hemma i Skåne, men jag minns tyvärr inte var det var, så jag får nog ge mig iväg över sundet denna påsken också!
Glad Påsk hälsar Ingela

Kattfot sa...

Så fin, vilken underbar gul färg!
Härligt med våren. Här hade ju snön börjat smälta undan lite men så idag började det vräka ner igen. Tre lite trumpna koltrastar har tagit flykt under trappen. Tror de väntar med att sjunga för mig ;-)