lördag 27 mars 2010

Penséefrossa!!

Idag blir det en rad bilder på den blomma som näst efter pelargonen står mitt hjärta närmast. Denna söta, näpna, tuffa vårblomma. Minusgrader, snö och regn...men lugn den reser på sig och är pigg igen.....den kan man väl bara älska.



I veckan hade jag förmånen att få besöka en odlare som i sitt växthus hade 100 000 penséer och det räcker ju en bit. Jag vände väl hemåt med bilen full och växthuset blev sedan nytt hem för dessa vårblommor.






Det blev till att ställa dem överallt på varje ledig plats.




Sommartemperatur rådde också för första gången i år.




Några fick genast sina nya platser runt om i trädgården.



När jag gick där och påtade, klippte och räfsade för att nykomlingarna skulle känna sig hemma så hoade det från skyn och ett gäng hemvändande fåglar passerade. Vad kan det ha varit....vildgäss kanske??


Här nedan följer ett smakprov från förra sommaren på mina egna frösådda penséer. Jag har fyra boxar inne i fönsterkarmen i år också. Dessa kommer ganska lagom när de tidiga "köpe"penséerna börjar bli långa och fula och har gjort sitt.








Frösådda penséer kan man ju få i andra lite ovanliga färger och det är så spännande att se hur de tar sig ut......och så många variationer det finns. Min favorit heter 'Frosted chocolate'.... jättefin.



Denna nästan svarta är också en frösådd och riktigt imponerande så här i närbild.
Min lovsång till penséen (speciellt mini) är härmed avslutat.

Idag har det strilregnat hela dagen och efter gårdagen 16 grader så var det bara 3 i morse. Hoppas på en skön helg för alla....och GLÖM INTE att släcka ljuset i kväll!!

11 kommentarer:

Rosenvit sa...

Så underbara bilder. Det går nästan att känna doften genom skärmen.
"Frosted chocolate" ska jag lägga på minnet, den var ju hur söt som helst!

Vårkramar
Anna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Penséer är verkligen favoriter! Förstår att besöket var inspirerande.... Gillar dina frösådda penséer!!! Vilka färgblandningar... Riktigt fräcka.

Trevlig söndag!
/Charlotte

Randi sa...

Men så läckert...vilket underbart hav av ljuvligheter. Tänk att du odlat egna från frö...det har jag aldrig testat! Däremot kommer några självmant i gruset.
Önskar dig en riktigt skön söndag!
Kram Randi

Marina sa...

Så många olika penséer! Jag har planterat några till idag. Härligt!

Kram!

Poppins sa...

Vilket hav av penséer! Jag hade också blivit vild och köpt massvis med mig hem. Just nu har jag inga alls utanför min ytterdörr men får väl ändra på det. Våren känns ju som den har kommit för stanna.
Jag tror att man är så svag för penséen för man längtar så efter lite blomsterfägring vid den här tiden. Och det finns ju så många färger att välja mellan - alla lika söta!
kramar från Poppins

Torprosen sa...

Åh, vad fina de är de små liven...
Mina favoriter är just de som brukar självså sig i min grusgång.
Härliga bilder! Kram Torprosen

Nässelblom och choklad sa...

Så härligt med alla penséer. Jag gillar den tuffa lilla blomman väldigt mycket, den har oanad kraft. Mysigt att få se alla fina bilder. Har inte hunnit med blogglivet så mycket, men försöker läsa i kapp lite. Ha det gott! Kram/Eva

Anonym sa...

Oj! Märker att min vår är långt borta än!
Härliga foton!

Karin A sa...

Åh så ljuvligt med alla dessa olika varianter av penséer. Det är sannerligen fint med dem nu på våren. Ha en härlig vecka!

Kram Karin

The Secret Garden sa...

Så fina näpna små blommor. Ger härlig sommarkänsla.
Och fåglarna...som flyger i A formation! :) Det var nåt nytt! hihi

HA det gott!

SKOOGSTROLLET sa...

Å vad fina dina hemodlade penséer är. Har du några tips för hur man lyckas? Jag gör som sagt mina första trevande försök i år. De första har vissnat, men den andra omgången verkar än så länge må okej.