söndag 19 april 2009

Första besöket.....

....för året på Sofiero i härligt soligt vårväder. Som ni ser och som jag visat i tidigare inlägg så blommar redan några rhodondendron i parken.








Boken har redan stora knoppar färdiga att slå ut....även det en härlig tid. En nyutslagen bokskog är något av det allra vackraste man kan se...men det får vi återkomma till.



Årets första begivenhet är en narcissuställning. Lite problem hade man tydligen haft eftersom narcisser verkligen inte gillar den värme som råder i Orangeriet där utställningen håller till.....men vackra är de. Den vita dubbla påskliljan heter Ice King, ett passande namn.



Här är en av de äldsta sorterna Rip van Winkle och är från 1884 och är en gul dvärg som beskrivs som rufsig och det får man nog hålla med om. Mycket söt är den........



......liksom denna fyllda påsklilja i en annorlunda färgnyans.



Nedanför Vinhuset blommar massor av botaniska tulpaner mellan de klippta buxbomshäckarna.





Runt de vita pigga tulpanerna blommade även ormöga i sin fantastiska blå färg som förstärks av solljuset.
Hoppas nu att ni alla får en skön vecka.

11 kommentarer:

Monica sa...

Oj, oj, oj vilka härliga blomsterbilder ......och tänk att få vandra på den gången, bland rhododendron på bilderna i förra inlägget...:) Underbart!
Tjingeling
Monica

♥ cloudberrie ♥ sa...

Helt UNDERBARA foton!
Tittar och bara njuter!

Ha en fin dag!

Poppins sa...

Det ser ljuvligt ut med de botaniska tulpanerna som precis kikar över kanten på buxbomrabatterna. Och vilka vackra narcisser.
Det var väldigt kallt i helgen. Vi gav upp på söndagen och flyttade in i värmen i stället...
kramar från Poppins

Lallis - liv och leverne sa...

Men vad vackert:)
Kram Lallis

Marie sa...

Vilken ögonfröjd! Blir alldeles stum. Har aldrig varit på Sofiero, men det skulle vara roligt att få komma dit nå´n gång. Tak för att du delar med dig av dina fina bilder.

Marina sa...

Oj, så fantastiska bilder från Sofiero. Har aldrig varit där vid denna tiden. Kram!

Lotta sa...

Som det blommar!! Och Roddisarna - redan?!! Så vackert :) Jag var på Sofiero första gången i fjol. Det var veteranbilutställning så jag fick med mig maken. Planteringarna utanför vinhuset som nu är fyllda av tulpaner, var då fyllda av via och rosa förgätmigej.... så himla fint med massa tulpaner!! Jag får sluta snöa in på att bara vara hemma och ge mig ut på äventyr i stället :) Ha en go vecka 8`)

Katarina sa...

Åh, så vackert det var med de vita botaniska tulpanerna innanför buxbomen!
Katarina

Ninni sa...

Vilka ljuvliga bilder!Jag sitter bara här och njuter och längtar hem... De botaniska tulpanerna är ju bara så söta...som små stjärnor.
Pelargoner är ganska ovanligt här i Brasilien. De finns aldirg att köpa i en blomsteraffär eller ett snabbköp tex. Men någonstans finns de för faktiskt såg jag pelargoner i en låda utanför ett fönster i Mariana där vi var i helgen.
Må så gott!
Kram Ninni

Karin sa...

Åhh, ljuvliga bilder du bjuder på! Jag njuter och kul att vi får se dem i lite större format också. :) Har läst om utställningen både här och där och är onekligen sugen på den men det får bli en annan vår. Ha en skön vecka, hoppas solen lyser hos dig! Kramar Karin

Unknown sa...

Lyllo dig som bor nära Sofiero (om du gör det?). Jag skulle ge mycket för att få se den där buxbomshäcken och vita tulpaner inifrån. Rhododendron är inte så dumt det heller. Det var länge sen jag var där!!!

Prinsessan Margareta som planerade trädgården hon var verkligen begåvad. Läste att hon dog ung, 48 år av besvär och blodförgiftning till följd av bihåleinflammation.

Trevlig vår!