tisdag 21 juni 2011

Mina älsklingar.....

.....som verkligen har fått utstått både regn och blåst på senaste tiden....där får man för att man önskar sig regn. Rosorna blommar i alla fall enormt och de är så vackra, speciellt denna min bästa försommarros. Den heter 'Nordlandsros' och blommar bara en gång så det gäller att njuta medan tillfälle gives.



Den är vacker som en gammal engelsk tapet och doftar förföriskt, Jag brukar spara avfallna kronblad och de doftar länge...!!





En annan älskling är gurkörten som ploppar upp lite överallt. Har man en gång haft den i trädgården så flyttar den inte i första taget......men den är lätt att ta bort om den står olämpligt. Blommorna är i alla fall bedårande söta.



Min vackra vita pion har i år lyckliggjort mig med tre blommor och det är i alla fall två fler än i fjol så det får jag vara glad för speciellt som jag var övertygad om att den hade dött under vintern.



Detta är en frösådd petunia som jag tycker blev t o m med vackrare än den var på fröpåsen och det brukar ju inte vara vanligt. Blommorna har fina färgskiftningar mellan gult-rosa-aprikos och vitt. Mycket vacker och ovanlig.



I växthuset huserar mina pellisar som är snälla som blommar så tappert trots att jag försummade dem i våras när jag lite tappade sugen........



.......och tänk nu är det ju mitt i midsommarveckan, ja det kan man nästan se på vädret. Planerar lite för midsommarkalaset och det är ju roligt, men det kan jag ju återkomma till senare. Ha en fortsatt bra vecka.

4 kommentarer:

Ninnis sa...

Vilken vacker "nordlandsros" man nästan känner hur underbart den doftar. Gillar även din petunia vilken härlig färg kombination.

Kram Ninni

Malin sa...

Ja du - jag önskade också regn och det fick vi...med råge och lite till.
Det blommar något helt otroligt nu och rosorna slår ut lite efter hand...Jag passar på några buskar eftersom de är "nya" för mig...jag vill inte missa när knopparna slår ut.
Midsommar är en härlig helg och i år är jag ledig och kan njuta...vi tar det lugnt men visst ska det firas!

Kram från Malin

Roser og Patina sa...

For en nydelig rose! Herlige bilder:) Kjempefin petunia:) Klem Ellen

Marie sa...

Tack det samma! Roligt att träffa er och jag har ev. en annan zinktunna på väg in. Så du är välkommen förbi så ser vi hur du gör.
Njut nu av en riktigt skön helg!
Kram.