fredag 10 maj 2013

En vanlig fredag i maj....


 
Går här och njuter av den växande trädgården som befinner sig någonstans mellan vår och ibland nästan försommar. Allt har tagit fart nästan explosionsartat...lite för fort. Man har vant sig vid den stilla vinter-vårlunken där det inte var så bråttom och nu är det verkligen högsta växeln som gäller för att hinna med allt.
 
 
Har skördat de första små potatisarna...........nej, jag skojar bara det är snarare de sista från i fjol som jag hittade när jag grävde om i pallkragen. Jag har använt macrobjektivet så ser de riktigt stora ut.


Den sådda sqashen är omskolad och får växa till sig innan jag vågar sätta ut dem eftersom de är sådana känsliga varelser som inte tål mycket kyla.....och jag vill inte bli av med mina sommarsquash som jag bara älskar. Det är detta (se nedan) som jag drömmer om. Vill du läsa mer om vad jag gör med dem kan du gå hit.




Min Medelhavsvägg med röda pelagoner har också kommit på plats och lyser upp det annars lite tråkiga planket.


Till sist får jag bjuda er på en liten snigelkyss. Det är faktiskt riktigt söta.



Med de första sommarblommorna önskar jag er en härlig fortsättning på våren.

3 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Tack för alla fina vår/sommarbilder, det värmer.
Här är det fortfarande kallt och det har regnat i två dagar. Hoppas det blir bättre väder i helgen så man kan vara ute och spana efter växer i rabatten :=)

Trevlig helg!

Nora sa...

Vilka härliga bilder! Ja, nu går det undan i trädgården. Den senaste veckans sol och värme har verkligen satt fart på växterna.

Fortsatt trevlig helg!

Nässelblom och choklad sa...

Vilka fina bilder. Gillar förstås snigelkyssen väldigt mycket, de är jättesöta. Squash är en grönsak som är så kul att odla och så god att äta - förstår att du är rädd om den.