söndag 31 augusti 2008

Fler bilder.....

...från Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero i helgen kommer här! Var så god och låt dig inspireras!


Hösten närmar sig med skogsturer även om man nog inte hittar så här mycket vacker svamp här i Skåne.

Blomsterfrämjadets vackra växthus!

Här är några bilder från Peter Englanders Medelhavsträdgård. Den är inspirerad av hans bok Medelhavsträdgård på svenska. En fantastiskt fin bok, kan verkligen rekommenderas. Peter Englander driver Apotekarens trädgård i Simrisham. Hans installation andades sol och värme och kändes så härlig.

På tal om Italien så kunde man hitta denna lilla söta efterlängtade bil här och där i parken. Där serverades det espressokaffe á la Italien tillsammans med biscottiskorpor. Fröjd för ögat och magen.

Vill ni till slut veta om jag inhandlade något mer än bröd och getost så gjorde jag så klart det. Jag köpte några växter bl.a två olika Echinacea som är en av mina favoriter. Den ena heter 'Coconut lime' och är vitgul och den andra är mörkröd 'Fatal Attraction'och har svarta stammar, vidare en vacker Heuchera, alunrot en riktigt mörkröd nästan svart. Jag föll även en Tricyrtis hirta 'Taiwan Adbane' skugglilja (Tudselilje enligt danskarna) som skall bli spännande att se om den vill trivas i skuggrabatten. Tänk att man inte kan styra sitt ha-begär men det fanns ju så mycket att välja på.
Hos våra vänner holländarna skaffade jag några Amaryllislökar (för julen) , några gula hundtandslilja och den lilla söta tulpanen Persian Pearl......

....... men det bästa (och tyngsta) inköpet var nog ändå detta fina lejon i betong (5 kg) som jag bara blev så betagen i. Det MÅSTE jag bara ha, så nu tronar det på mitt gamla symaskinsbord.

Slutligen (ja, ja) köpte jag denna vackra trädgårdsande, så nu är trädgården skyddad, enligt säljaren. Vacker är den i alla fall och passar så bra i min Glansmiskantus.
Ja, det blev en hel del både inspiration och inköp, men jag intalar mig att "....det är ju bara en gång om året"!!
Ha en skön kväll.

6 kommentarer:

Erika sa...

Mmmmm underbara bilder. Du shoppade en del mer helt klart, blev iaf väldigt nöjd med min stövelborste från Trådgårdsliv. Glömde dock av att fota den.

Anonym sa...

Vad roligt att se dina fina bilder från Sofiero. Hade ingen möjlighet att åka dit tyvärr, men nu har jag ju fått se lite! Tack! /Anette

Karin sa...

Men jösse så härliga bilder! Önskar jag kunde ha varit där (nästa år kanske...). Hade gärna velat se Peter Englanders Medelhavsträdgård, skulle ha varit väldigt inspirerande, inte minst nu i växthusbyggartider. Men andra bilden gör mig inte riktigt klok - är det pioner i buketten? ;)

Vilka härliga inköp du har gjort. Växterna väcker verkligen mitt ha-begär. Echinacea 'Fatal attraction' skulle vara kul att se bild på. Det låter fint med de mörka stammarna. :) Skuggliljor gillar jag men de trivs inte riktigt hos mig. Persian pearl är en riktig favorittulpan. Lejonet och anden...fina!

Ha det gott! Kramis Karin

Poppins sa...

Jag blir väldigt glad över att se den lilla söta röda lastbilen. Så italienskt! Tänker på Solens mat där man ser små gubbar köra omkring i sina små lastbilar.
Även den röda vespan är tuff! En sådan skulle man ha och åka omkring med i Rom, känna sig som en prinsessa på vift!
När vi är ute på äventyr, slutar det oftast med att vi har något ätbart med oss hem. Inget stort eller jättedyrt, men en burk god marmelad eller pesto, lite vinäger eller ost. Men så klart brukar det bli lite annat också. Och jag förstår att du inte kunde låta lejonet bli kvar. Det hade platsat hemma hos mig också...

Tack för alla fina bilder från trädgårdsfesten!

kramar

Trollmor sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på! Ren ögonfägnad och själaglädje.
Lejonet får mig att tänka på sagans Aslan, en av barndomens hjältar. Så fin!
Jag har varit lite dålig på att lämna några spår efter mig på sistonde, men jag är här och tassar titt som tätt mellan blöjbyten och matning :-)
Tack kära du för dina rara hälsningar du lämnar hos mig, blir så glad!
Önskar dig en riktigt fin helg i naturens alla vackra färger.
Varma kramar från Trollmor

Anonym sa...

Underbara bilder av bl a pioner och, var det, malva?, det fina växthuset och de röda bilderna. Hade gärna kört upp men det funkade inte den här gången heller. Berättar via mail. Här har det varit plommonhysteri i trädet och i köket, nu kommer snart våra äpplen och lite päron. Har besökt Apotekarens trädgård några gånger, klar favorit!

Genarpsladyn