lördag 2 augusti 2008

Visst är man lycklig.....

....när man kan plocka årets första luktärtor. En underbar doftande liten juvel som jag bara älskar. Jag vet inte om Veronica på Humlans Trädgårdsdrömmar känner igen sina luktärtor. Jag fick en påse frön av henne i våras. De finns nog med i buketten.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om sommarens sista ros, men det var ju inte helt sant för här hos mig blommar "Pappas ros" jättefint.......

.....och på den vita avdelningen så är Louis Bugnet jättefin......

.....och även Glamis Castle. Efter mycket och tappert väntande producerade den tre små knoppar och på bilden ser den mycket stiligare ut än den gör i verkligheten (kameran ljuger aldrig..*fniss*)....men bättre det än inget.

Till sist måste jag tillåta mig att vara "lite mallig". Jag skördade mina lökar idag för säkerhets skull och det blev faktiskt en ganska fin skörd.

Ha en fortsatt bra helg....skönt att det kom några regndroppar och att den värsta hettan har lagt sig. Nu är det jättemysigt!!

4 kommentarer:

Marina sa...

Jag är så sur för att jag inte hittade sättlök i våras. Inte röd och inte gul!
Luktärter är kanonfina blommor och har den mest beroende framkallande doft man kan tänka sig nästan (kaprifol och schersmin också).

Anonym sa...

Hej Lusthuset,
skördat lökar för säkerhets skull?
Jag tänkte skörda min vitlök och rödlök om en månad eller så. Tar en rödlök då och då. Men ska jag skörda alla nu?
Nu tycker jag alla bloggare ska tänka på att Lusthusets primadonna fyller år den 5/8.
Kramar
Genarpsladyn

Lusthuset sa...

anonym: ...för säkerhets skull...Ja, jag hörde av en van grönsaksodlande man att det kan gå mask i lökarna om de står kvar för länge i jorden....OCH det vill jag verkligen inte riskera så därför upp med dem. De ligger nu och torkar i växthuset. Vi hade en trevlig em i Svedala tillsammans med pelargonvännerna. Ha det bra. Vi hörs.

Merja sa...

Här regnade det också igår..jag som kom igång att börja rensa i rabatterna.Fick snällt gå in igen:)
Fina ros bilder.
Mina luktärter kom tyvärr dåligt i år.Så här blir det inga sånna buketter,tyvärr!