onsdag 15 juli 2009

Nu vänder året!

Bli nu inte förskräckta, jag skall inte prata om hösten utan bara konstatera att det råder en ny årstid i trädgården. Tid för mognad och skörd......en härligt tid när arbetet och omsorgen bär frukt. Vårens första glädjespridare har nu slutligen gjort sitt och får gå till komposten för att ingå som en del av nästa års växtlighet...en skön tanke.


Här är det faktiskt höstfärger, men ljungen och alunroten 'Marmelade' har dessa färger året om.


De allra sista av de frösådda minipenséerna har nu gjort sitt. Frösådda penséer är en av mina favoriter, dels för att man kan få så olika färger och variationer och dels håller de längre eftersom de ju inte blir färdiga så tidigt på våren.


Chiliplantorna i växthuset blommar med små söta vita blommor.


Vinrankan fungerar nu som ett perfekt solskydd.


Doftpelargonen 'Clorinda' kikar så försiktigt runt hörnet på vedboden.


Vinbären är plockfärdiga, de som inte hamnade i ringduvans mage förstås, men hon tycker väl också att de är goda.


Luftlöken är verkligen en annorlunda skapelse.



Squashen har så smått börjat komma........squashsoppa och fylld squash inte dumt alls. I början är det underbart gott, men sedan kan det bli för mycket.


Sommardahlian....en fantastisk skapelse med hur många färger och former som helst.



Den stora orange (Hrm...den skulle varit rosa) vallmon har fått lämna ifrån sig sina vackra frökapslar för kommande höstdekorationer.



Löken är skördad och jag är faktiskt imponerad själv över hur mycket det blev. Räcker väl inte hela vintern men ändå. Speciellt vitlöken blev fin, så det skall jag sätta ny i höst.

Kornvallmon som en vit sommardröm.


Två nya rosor blommar för första gången. Denna heter 'Tommelise' och är liten och vacker. Nu står den i en stor kruka, men jag sätter nog ut den till hösten.



Första blomman på 'Martin Frobischer'. Söt ros som inte är så stor nu, men jag hoppas att den blir större till nästa år.

Ja, detta var bara några spridda tankar så här mitt i sommaren. Det har tyvärr inte blivit så mycket bloggande eftersom jag drabbats av en eländigt efterhängsen hosta, kanske allergi säger doktorn (Usch och Fy!!). Man blir trött och oinspirerad av detta, men jag hoppas att det blir bättre snart. Jag tittar runt och skriver så ofta jag kan. Ha en fortsatt fin sommar med en skön blandning av sol och regn.

10 kommentarer:

Malins-kuriosa sa...

Så fin vitlök du skördat...stora klyftor...kul!
Ja dt är verkligen en "ny årstid" ute i trädgården och den fruktsamma grönskan står på topp nu...tog in en gurka förrut och då känner jag mig rik...Gjorde en smulpaj med röda vinbär i helgen som gick...mums...med grädde till...De svarta vinbären är lite senare och kanhända blir det saft frampå...
Vackra bilder från din trädgård och det var då en liten nyfiken pelargon som kikar fram bakom hörnet...Här drar det i hop sig till åska men jag ska chansa o ge mig ut på en hundpromenad strax...regnjackan får komma med...

Kram från Malin

Monica sa...

Oj, vilka vackra bilder. Skördade mina röda vinbär i helgen och de svarta börjar så smått att mogna. Vitlök måste jag prova...den säter man på hösten om jag inte har fattat helt fel......
Tjing
Monica

Ninni sa...

Verkligen lockande bilder! Härligt att kunna skörda redan. Det märks att vi ligger lite efter här uppe :)Vitlök är något som jag brukar sätta varje år men nu har det inte blivit något...jag måste komma ihåg det i september när vi kommer hem.
Den där alunroten är verkligen vacker! Jättesnyggt tillsammans med ljungen.
Hoppas du blir av med din hosta snart. Det är verkligen jobbigt att ha det så!
Kram Ninni

Trollmor sa...

Så mycket fint och gott du har att skörda i din trädgård.
Visst smakar det något alldeles extra när det kommer från den egna täppan.
Hoppas att du blir bättre med din envisa hosta. Fick ett tips av en kompis att koka te på timjan, har inte hunnit prova själv men kanske kan det lindra något.
Krya-på-dig-kramar Trollmor

Marina sa...

Gillar även denna tid! Var tid har sin charm enligt mig och skörd är ju inte fel alls.

Ha det bra!

Lotta 8`) sa...

Härliga bilder :) Ja, det börjar bli skördetid nu och i går kväll var det faktiskt lite känsla av sensommar - men det berodde nog på åskvädret :)
Vitlök har jag inte satt men skulle gärna vilja prova - attans att jag har så ont om plats! Men visst borde jag kunan sätta vitlök i växthuset i höst? Efter höststädningen? Får forska i vitlökens behöv för att få en bra skörd - hur gör du? Friland? Mina gurkor (minigurkor) växer på bra, tomaterna har börjat mogna, Chilifrukter stora som små tomater men det är lite trögt med Melonplantan jag köpte - tror jag behöver gödsla lite mer..... får köpa en påse koskit igen :)
Så trist att du är krasslig - det är ju nu man vill ha energi och vara pigg. Fniss - jag förtog mig på virkningen och har fått ont i armbågen - visst är det typiskt ?! när jag hittat något så roligt att pyssla med :) Nu ser jag fram emot en långledig helg och bara slappa :) Ha det gott, kramen 8`)

Kattfot sa...

Härliga bilder. Fantastisk färg på din alunrot och vilken fin liten skörd du fått ihop. Låter inget vidare med hostan, hoppas den ger med sig snart och att det inte är någon allergi.

Just det, stjärnflockan funkar bra att torka :)

Kram Catrin

Anne i Birkastan sa...

Åååååååååååååååååååååååååååååååååååvilket Lusthus, fyllt till bristningsgränsen av vackra frukter, blomor och bär - och i minnesalbumet på näthinnan la jag in den vackra vita kronvallmon... Jag fick en innre bild av vita nytvättade lakan på tork, doften kom emot mig och vallmons skirhet kom till sin rätt!
Tack för en härlig kvällsläsning innan vi nu packar bilen och drar söder ut - Östergötland och Skåne väntar!!! Kram Anne i Birkastan

Poppins sa...

Oj, tänkte jag först. Inte ska vi prata om hösten redan - jag som precis börjat min semester! Men jag förstår vad du menar. Det har slagit om och naturen går mot höjdpunkten. Det är bråda tider för lantbruket och även jag har kan skörda lite i min täppa.
Hoppas att det ordnar sig med din hosta och att det inte är allergi.
I veckan blir det en spännande avslutning på Tour de France!
kramar från Poppins

Annika Christensen sa...

Förts blev jag lite bekymrad över höstkänslan men det är faktiskt mycket kvar av sommaren.
Du har verkligen lyckats visa det som jag tycker är sommar.
Luftlök hade jag behövt fotografera till ett jobb men jag vet inte var jag kan hitta en sådan.
Din lökskörd ser fin ut och jag säger som du - blev förvänad att det blev så mycket. Tips till nästa är är silverlök och charlotten lök. Charlottenlök blev det dubbelt upp av och den är så god att grilla helstekt med timjan på. Oj oj det här blev långt men jag blev så inspirerad när jag såg allt.
Ha det gott
Kram
Annika