måndag 6 juli 2009

Rosenfest......

...har det varit i dagarna två på Fredriksdals Trädgårdar i Helsingborg. Här finns en fantastisk rosenträdgård/rosarium med massor av underbara rosor både historiskt grupperade och även grupperade efter färg och miljö. Var skall man ha en rosenfest om inte här och den hålls vid denna tiden varje år och är verkligen värd ett besök. Dofterna och färgerna gör att man nästan blir alldeles kollrig och habegäret tar sig gigantiska proportioner.

Aimable Amie

Maiden's Blush

Mme Hardy

Det här söta okända paret ställde snällt upp sig för att visa sin helt igen rosiga outfit.

När man var trött i fötterna och kände för en liten paus satt man under de stora svala träden och fikade med rosenmuffin....jojomensann!!

Det bjöds verkligen på rosor i alla former, samt möjliheten att prata med experter om sina rosproblem och det har vi väl lite till mans. Jag fick ett namn på det monster som härjar bland mina rosor "Slemmig rosenbladstekel". Jag kan gott tro att han heter något så otrevligt när man ser vad den ställer till.




Hos en organisation som heter Kvinnor utan Gränser köpte jag denna söta rosenväska Den kan man nog ha till något trevligt.

Det enda plantinköpet blev en Mårbackapelargon!...för min gamla har på något sätt gått hädan.

14 kommentarer:

Monica sa...

Suck.....vad vackert!!!!

Tjingeling
Monica

Mia sa...

Ahh... så ljuvliga rosor!

Ha en härlig sommarvecka!
Kram Mia

Anne i Birkastan sa...

Kära Lusthus - jag rosar dig för detta härligt blommande inlägg! Och vilken söt väska du också fann, dessutom extra mycket ros, då det även hjälper andra kvinnor som lever under mycket knappa förhållanden.Jag hoppas och ber att dom ändå kan få njuta av allt det vackra som finns i naturen nära dom. Så till sist strör jag rosenblad över nattens drömmar! Kram Anne i Birkastan

Poppins sa...

Tyvärr kom vi inte iväg i år till rosdagarna, jag tror inte vi har missat så många och vi har varit där i ur och skur. Men som sagt, inte i år. Det brukar vara trevligt och man lär sig alltid något nytt och ser en ny ros. Nog får man bekämpa ha-begäret efter fler rosor.
Väskan är jättesöt och så bidrog du till något gott i världen.
Jag önskar dig en bra vecka i lusthuset och trädgården!
kramar från Poppins

Malin sa...

Blir helt knäsvag av alla dessa vackra rosor...Rosfest...bara namnet är underbart ju...Så söta de måste ha varit i sina rosenkreationer det paret...
Rosorna blommar för fullt här men värmen tog många av blommorna väldigt fort, jag har redan börjat knipsa bort visset på samtliga sorter...Tack o lov så är de remonterande så det kommer fler innan sommaren är över...
Väska är jättesöt och precis i min smak...

Kram från Malin

Nässelblom och choklad sa...

Det låter helt underbart med en rosfest. Vilken lycka att gå omkring och titta på allt vackert blommande och doftande. Paret är så fint - vad härligt att de klätt sig så speciellt för rosenfesten.

JULIEK sa...

Så nydelig. Kjenner doften helt hit : )

Katarina sa...

Vilka underbara bilder! Känns nästan som om jag var där!
Katarina

Anonym sa...

Har min egen lilla rosenfest här, oj vad det blommar. Min senaste heter Cinderella efter ett tips i en gammal Femina, sagoros kallar de den.
Funderar på Ispahan till hösten, vald till årets ros.Vilket gulligt rospar, jag menar paret i min ålder, som du hade på bild.

Roshälsningar från Genarp

Photos by Storm sa...

Så vackra och Maidens Blush är min favorit/Lis

Hanna sa...

Så mycket vackra ros bilder.
Hanna

Virre sa...

Jag var inte där, jag brukar ju det men det var så varmt så jag orkade helt enkelt inte. Satt bara i skuggan med fötterna i lite kallt vatten och ammade samtidigt som jag läste en bra bod. Det är inte illa det heller och rosorna, ja dom finns ju där nästa år med!
Men visst är det underbart att gå där och lite ångrar jag att jag inte tog mig dit men som sagt, dom finns där nästa år med.
Trevlig helg! Veronica

Butik Drängstugan sa...

Vilken rosenfest och vilka bilder!!

Sommarhälsningar
Cina

Annika Christensen sa...

Vilka fina rosbilder du visar och vilken festligt rospar!
Hoppas att allt är väl?
Jag njuter av regnet.
För innan det njöt jag av solen och på måndag skall jag njuta av den igen - tror jag.
Ha det gott
annika