lördag 5 september 2009

"Blommig" lördag!

Regn och rusk och snudd på första höststormen....så det blev inte mycket blommig fredag här. Idag är det lite bättre men grått och regnigt men det känns i alla fall bättre eftersom vinden lagt sig. Det kan väl inte vara hösten som är i antågande för det vill jag inte....inte än.




En av de sista tappra squashen hukar under bladen. Det är inte många kvar nu. Mest hanblommor och där blir det ju inget.


Tröstade mig med att baka mitt nya favoritbröd. Receptet hittar du här. Bilden är från häromdan när solen visade sig.


I morse vid frukosten kände jag för att tända ljus i min loppisljusstake för första gången. Tänk vilket fynd ...15:- den blev jag glad för. Lade ett bud på ett gäng söta rosiga kaffekoppar på Aktionshallen idag.....hoppas jag får dem för de var helt bedårande. Håller tummarna.


Möblerade om på trappan. Lite mer höstiga blommor, men de passar bättre nu än den röda pelargonen känns det som.


Humlen har fått små kottar. De blir ju större....och jag älskar humlekottar!

Purpurbönan här äntligen bestämt sig för att blomma. Egna frö så det kanske är därför det har tagit så lång tid, men den som väntar på något gott......!


Med höstlika plantor under köksfönstret.

Ha en skön helg och vi hoppas att sensommaren kommer åter....det verkar ändå som den skulle det om man får tro på meteorologen.

9 kommentarer:

Marina sa...

Men vilken snygg idé med krukor i fönsterlådorna. Jag lyckas aldrig få mina lådor fina. Blir alltid för torrt.

Här har det varit en del sol och en del regn idag.

Ha en mysig kväll!

Lotta 8`) sa...

Det var mycket fint hemma hos dig :) Ja, visst var det höstlikt i morse men sedan kom solen fram och då blev det kortärmat igen :) Så när det regnade så kokade jag saft och marmelad - tänk om jag hade haft ett nybakt bröd i morgon till min björnbärsmarmelad! Lite sugen blir man på att baka kuliga dagar. Kikade in på din matsida häromdagen men nu ser jag att du kommit igång igen, roligt :) Ha en skön kväll :)

Malin sa...

Ja nog har det känts höstligt idag men också lite kvalmigt här...började åska här på eftermiddagen...När jag kikar på dina bilder så ser jag hur vackert det kan vara med hösten...mustig liksom...varma färger och värmande ljus...Bak på dagens GT ser det dock ut som om vädret under veckan ska bli bättre o varmare...en solig septemberdag är det inte mycket som slår...

Kram från Malin

Olga T sa...

Oj vilket oväder det varit, men så böev det plötsligt fint mitt på dagen. Gillar din blomlåda. Humlens kottar gillar jag också och det la jag också ut en bild på idag.

Trollmor sa...

Du vet att göra det mysigt inför den annalkande hösten, blommor i höstskrud, mumsigt bröd att avnjuta i skenet från ett tänt ljus.
Tack för din omtanke min fina vän!
Det var inte meningen att oroa, orden kom från ett ömt hjärta.
Ha en skön vecka du med.
Stor kram Trollmor

Ninni sa...

Vad fint du gjort! Blir så sugen på att pynta lite inför hösten jag också...Men nu dröjer det inte länge:)
Här i Portugal är det sommar fortfarande men väldigt sönderbränt. Men det är också ganska vackert på sitt sätt.
Må så gott!
Kram NInni

Lillebeth sa...

Så fint allt hos dig. Jag brukar hänga humlekottar med blad i kökstaket. Blir faktiskt jättefint! Men du, hanblommor på squash! Något har varit konstigt hos mig. Bara en (1) squash per planta, resten hanblommar. Fattar ingenting!

Karin sa...

Vilket härligt inlägg! :) Lite höstligt men också vackert. Mums, gott med bröd, det där receptet måste jag kika på. Hoppas helgen var skön. Ha en bra start på veckan! Kram Karin

Nässelblom och choklad sa...

Här är det faktiskt riktigt härligt väder, ofta blåsigt men ändå ganska milt. Fina bilder och härligt recept!