torsdag 17 september 2009

Längtan, väntan och lite kamp.....

......är det att ha trädgård har jag hört och det är ju helt sant. Nu när hösten står för dörren så känner jag en pirrande förväntan inför det som skall komma att spira i rabatterna till våren. Jag står och känner på och sorterar de olika lökar jag köpt. Det är alltid lika spännande att tänka sig hur de kommer att ta sig ut i rabatterna.



Men innan det kommer så långt så har vi det underbara hösten, med dofter och färger som gör att man längtar ut i skogen men även ut i trädgården. Där är mycket att pyssla med och njuta av nu.





En ny liten rabatt under köksfönstret håller på att ta form. Lavendel skall planteras som en liten häck runt om eftersom här är relativt torrt. I mitten skall jag plantera en rosa klematis som ha de allra sötaste små klockor. Nya lökar har jag också köpt. Allium, vita narscissen Thalia och en vit tulpan (om de får plats allihop).



Efter att i tisdags ha hört Annika berätta om trädgårdar hon fotograferat så blir man inspirerad att se sin egen lilla täppa med lite nya ögon.

Min bänk utanför växthuset ser verkligen höstig ut.



Den frösådda pelargoner lyser fortfarande bland kryddorna i vår lilla kryddträdgård.



Sommarljuset svävar med sina sista blommor som vita fjärilar over rabatten.......



......och lite längre ner står minsann några "barnbarn" och blommar så fint under den snart utblommade hortensian.


Katsuran börjar få knallröda höstlöv och sprider en ljuv doft omkring sig. Det var tydligen länge sedan det var vatten här. Spindeln har spunnit sitt nät mellan skålen och grenen. Kan ni se det?


Ha nu en skön helg och gå ut och njut av era vackra höstträdgårdar.

12 kommentarer:

Anne i Birkastan sa...

Imse vimse spindel - vilket vackert nät han hade hunnit med att spinna. Tur att du förevigade det! Imse vimse e en alltid lika poppulär visa för dottern Vera - men hest ska det vara i den skånska stockholmsspindelns version. Då börjar vi sjunga långsamt ( så som skåningar anses vara enligt fördomen) och sen supersnabbt (för så är ju alla i stockholm - superstressade)Rolig tycker hon att den är oavsett ursprung och jag önskar det kära Lusthuset en glad brittsommar helg. Vilket fint ord föresten; Britt - sommar! Kram Anne i Birkatan

Karin sa...

Så fint att kika in till dig och i din fina trädgård. Det känns så vackert och rofyllt! Det låter som om det kommer att bli en vacker rabatt med lökväxter, lavendel och klematis. Jag är osäker på om det blir så många lökar för mig i år...har inte hunnit tänka på det ännu! :D Trevlig helg! Kram Karin

Lillebeth sa...

Vilka vackra bilder du serverar. Jag tror din nya rabatt kommer att bli alldeles underbar. Ha det gott!

gittan sa...

Så mycket vackert du visar. Så du var och lyssnade på Annika, jag hade gärna velat men det fanns inte tid tyvärr. Vårlökar måste jag ju köpa fler! Det kan man aldrig få för mycket utav. Nu har jag ju dessutom de nya rabatterna att fylla också. Hoppas du får en fin helg och kan njuta av det goa vädret / gittan

Ninni sa...

Åhhh...Vilka bilder! Vad fint du har det!
Tyvärr syns det att trädgården har skött sig själv här hos oss. Men jag tänker att jag får röja det värsta nu innan det blir riktigt kallt och sen ta ett krafttag till våren. Det är lättare att skjuta lite på det;)
Hoppas du får en riktigt skön helg!
Kramar Ninni

Lotta 8`) sa...

Mysigt inlägg..... förmedlar känslan av njutning av det "lilla" som finns i trädgården, njuta av de sista blommorna :) Det låter fint med nya rabatten med rosa,vitt och blått. Jag har köpt tulpanlökar som skall planteras i krukor, tror det är lättare än att vira in i hönsnät och fisketråd som jag brukar göra när rådjuren är på G ;)
Önskar dig också en trevlig helg, vädret ser ut att bli underbart! Kram 8`)

Annika Christensen sa...

*Vad fint du har det hos dig.
Vilket väder vi har haft idag.
35 grader isolen och det var för varmt att klippa gräset.
Kul att du kom i tisdags.
Nu hoppas vi på ett par dagar fint till eller hur?
Ha det gott
Annika

Malin sa...

Vilka otroligt vackra höstbilder du visar och du har rätt i att det är mycket att dona med nu. Lökar av blandat slag är köpta men har inte fått ner dom i jorden ännu...Det vackra vädret gör att jag får för mig att det är så gott om tid men vet att det kan ändra sig fort...hoppas, hoppas att det vill hålla i sig med värmen om dagarna...

Kram från Malin

Nässelblom och choklad sa...

Härligt, härligt! Den här tiden är underbar och allra helst när vädret är så milt som i år. Vilken underbar trädgård du har. Det är en njutning att pyssla i höstträdgården, lugnet har lagt sig och färgerna är så intensiva. Jag längtar till min trädgård i Hälsingland, men i år blir det inte ens en höstvecka där. Största dottern tycker att hon har för mycket i skolan som hon inte kan missa och det måste ju uppmuntras. Gissa att jag också skulle vilja lyssna på Annika. Fina bilder i alla dina inlägg!

Poppins sa...

Min trädgård är inte så vacker just nu. Därför är det extra roligt att få ta del av andras. Du har verkligen mycket kvar att njuta av och nu när det är så fina sensommardagar, måste det vara underbart att kunna vara utomhus och arbeta i rabatterna.
Kramar från Poppins

Kattfot sa...

Vilka vackra bilder från din höstträdgård! Härligt med alla nya lökar. Riktiga godisskålar där ;-)

Kram Catrin

Cathrin sa...

Ville bara tala om att jag blev så inspirerad av ditt inlägg och dina vackra bilder. Nu måste jag själv ut i min trädgård och de lökar som ännu inte hamnat i jorden. Jag känner ju liksom du redan en förväntning inför våren och kan på sätt och vis knappt vänta. Men än finns det mycket mysigt höstgöra kvar.

Hälsningar Cathrin