lördag 26 september 2009

Rara Rosa Rosor



Tack för alla kommentarer till mitt förra inlägg och frågor om rosen jag visade. Rosen heter Martin Frobisher och är ny sedan förra hösten.
Jag har tre rosa rosor i min trädgård och känner att det kunde vara roligt att presentera er för dessa skönheter.

Den första får då bli Martin Frobisher och så här beskrivs den i Flora Linneas roskatalog:

”Vår favorit ’kanadensiska’ för sina tätt fyllda, silkesliknande korallrosa blommor. Rikligt blommande. Angenäm fruktig doft. Uppkallad efter en upptäcksresande. Storlek: 1,8x5m.
Zon V

Den blommar fortfarande men bilderna är tagna i somras för så fina är inte blommorna nu på hösten, men de kommer ändå.



Min andra rosa ros är för mig Rosornas ros nämligen New Dawn och beskrivs så här:

"En av de bästa och mest kända klätterrosorna genom tiderna. Utsökta silverrosa blommor och fin apelsin- och citrondoft. 4x5m Zon V"

Denna ros är min barndoms ros och jag har många minnen knutna till den så den vill jag aldrig vara utan. Stor och ganska vildvuxen är den och en och annan blomma ploppar upp fortfarande. Jag vill att den skall bilda ett rosvalv in till den inre delen av trädgården och vi är snart där minsann.







Den tredje och sista rosen är Nordlandsrosen eller Geschwinds Nordlandsrose som den egentligen heter.

"Multiflora. Geschwind 1884 En föga uppmärksammad men mycket odlingsvärd ros från familjen Geschwind i Ungern. Härdig, frisk och skuggtålig. Tätt fyllda rosa blommor med myskdoft. 4x2m Zon V"

Den är verkligen starkväxande och har på dessa två somrar blivit jättestor. Den klättrar på ett plank och man får tukta den ordentligt så den inte tar över. Blommorna är verkligen ljuvligt söta och doftar underbart. Nackdelen med den är dock att den bara blommar en gång så det gäller att njuta för sedan är det slut.





Ja detta fick bli liten dos "ögongodis" så här på lördagskvällen. Hoppas att alla får en skön helg.

7 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Verkligen ögongodis! Så vackra så man blir helt tagen...

Ha en fortsatt skön helg! Kram Marie

Ninni sa...

Underbara rosbilder! Lyckliga du som snart har din rosportal...Det är säkert ljuvligt att gå in genom den.
Just en sån med New Dawn försökte vi oss på för många år sedan men det blev aldrig någon succé ;) Kanske fick rosorna inte tillräckligt fina förhållanden.
Hoppas du får en skön söndag!
Kramar!

Marina sa...

Underbara rosbilder! Vattyendroppar gör sig himla bra på rosor tycker jag. Kram!

Randi sa...

Helt underbara rosbilder.
Bilr riktigt avis - mina Nordlandrosor växer inte alls så mycket som du beskriver här.
Kram Randi

♥Min Eden♥ sa...

Martin är underbar...jag håller med :)

Karin - Mina Rum sa...

Underbara bilder på dina fina rosor. Jag älskar verkligen rosa rosor. Har redan hunnit plantera tre, trots att jag bara haft min trädgård i två somrar.

Poppins sa...

Suck, vilka rosor. Jag längtar redan efter nästa säsong när man kan få njuta av rosblomningen. Tur man har fångat minnen med kameran.

Martin B har jag aldrig sett, det var en trevlig herrbekantskap. I vanliga fall är det ju mest damer som trängs i rosrabatten men det finns en del undantag.

Ha det bra i det ostadiga vädret. Jag har lytt ditt råd och hållit hårt i paraplyet, än så länge har jag sluppit en ofrivillig flygtur.

kramar från Poppins