fredag 30 april 2010

Oj, är det redan fredag igen..?

...det var värst vad tiden går fort ibland. Det har varit bitvis en underbar vår härnere i Skåne denna veckan med sol och värme men även efterlängtat regn på torra gräsmattor och rabatter som behöver vatten.





Den söta lilla röda tulpanen blommar med dubbelt så många blommor som förra året.





Rabarbern har fått fart och frösådderna har kommit ut i mina för året nya och stiliga pallkragar.
Härligt att se dem gona sig under sitt plasttak.



I vecka gjorde jag även ett besök hos en trevlig tjej som öppnat en liten trädgårdsbutik här i närheten. Sådana initiativ är bara att uppmuntra. Vackra blommor, fint ordnat, mysig miljö med luften fylld av inspirerande fågelsång.....ja, man kan bara bli glad och köpsugen av detta.




Här trädgårdsredskap för den helt lilla trädgården. Gulligt!



Mina inköp blev denna kruktillverkare som jag länge velat ha. Praktiskt att kunna göra sina egna krukor som det sedan bara är att plantera i jorden. Fina kan de ju bli också beroende på vilket papper man väljer.



Fågelburen fick också komma med hem, kanske inte så mycket att ha fåglar i, men blommor passar den utmärkt till. De vita penséerna trivdes direkt.


Veckans loppisbesök resulterade i två fynd tycker jag (tokig som jag är enligt Maken). Först hittade jag ett gammalt bord som passade precis in i växthuset. Det är verkligen vackert med spår av tre olika färger som berättar om hur det har sett ut tidigare.

Det andra fyndet var en gammal målarstege, oj vad jag har letat efter en sådan. Nu hittade jag den och den är bara så fin.


Detta var några glimtar från min vecka så att ni ser att jag fortfarande är kvar. En hel del trädgårdsarbete har det varit också med bl.a plantering av en vit doftlupin istället för min ros Madam Alfred som tyvärr har avlidit i vinter...snyft. Ja jag har verkligen njutit i trädgården som Eva Robild och Annika Christensson så fint skriver om i sin bok "En lisa för själen".

Ha nu en skön 1:a maj för Valborgsaftonen är ju snart över.

7 kommentarer:

Northern Shade sa...

I like all of the little scenes you have set up around the garden, on the ladder, the table and the birdcage. You new paper pot maker will be very useful.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Fantastisk färg på den lilla tulpanen! De botaniska är så söta och skira. Den nya trädgårdsbutiken verkar har mycket fint. Kul när det öppnar nya sådana. Det finns alldeles för få. Och loppisbesöket gav god skörd ser jag- Är också en loppis-fantast. Måste säga att en sådan målarstege letar jag också efter (och har letat i flera år nu). Skönt att veta i och med att du hittat en, att det fortfarande går att få tag på dem....:-) Bordet är snyggt det också - helt i min smak!

Önskar dig en skön helg!
/Charlotte

Marina sa...

Trädgårdsbutik hitåt, tack! Här har vi för få av den sorten nämligen.

Fina saker du visar!Kram!

Thorins Trädgård sa...

Hallå, vilken underbar tulpan, den ser inte så hög ut, det gillar jag. Vad är det för sort och var har du hittat den?

Marit

Poppins sa...

Idag (söndag) är det mycket bättre väder och vi har varit ute och jagat ogräs. Ska sätta oss i solen med en bok och läsa lite. Det är så härligt att kunna njuta utomhus och känna dofterna av vår.
Det ser väldigt trevligt ut hos fröken Noppan. Jag får väl försöka lista ut var hon håller hus och göra ett litet besök. Vi var hos Flora Linnéa 1:a maj och kom hem med en picknick-korg. Nu väntar vi bara på ett tillfälle att använda den. Som vanligt fanns det hur mycket som helst i affären som vi ville ha med oss hem. Ska dock avvakta lite med växter för vi ska snart åka på en minisemester.
kramar från Poppins

OF SPRING AND SUMMER sa...

Mycket vackra röda tulpaner! Gillar verkligen bordet och stegen - man måste vara lite "tokig" ibland!! Fina fynd!
Kram Ingrid

Annika Christensen sa...

Hej !
Men du vad mycket fint.
Bordet var ju helt perfekt.
Stegar kan man alrig få för många av.
Mysigt butik det verkar och lite farligt när den ligger så när dig.
De där verktygen hade varit bra som rekvesita.
Skicka ett mejl så skal jag skicka länke till dig igen.
Har städat bort allt i mejlboxen för jag hade så mycket strul med mejleni förra veckan.
Hörs
Annika
annika@naturligating.se