tisdag 27 januari 2009

En tisdag i januari

När jag häromdagen gick en runda i vinterdimman så hörde jag för första gången i år vårfågelsång. Det var en talgoxe, men det var inte det vanliga vinterkvittret utan riktigt vacker sång. Det riktigt kryper längs ryggen så vackert det är....och TÄNK om det varit en koltrast, ja då vet jag inte vad jag hade gjort.

På trappan står nu två reahyacinter. Dessa stackare skänkes nästan bort, men de får stå här och blomma färdig och så "juliga" är de ju inte.

Första bilden på minipåskliljor som skänker vårlik glans över vår matsal.....står där och bara lyser. Man bara älskar dem nu vid denna tiden.

Nedan ser ni no. 1 på min loppis-önskelista. Tänk om jag kunde hitta en sådan gammal målarstege av trä!!! Oj, oj vad glad jag hade blivit.


Se mitt senaste spontanfynd som jag gjorde i en blomsterhandel utanför stan. Det är nålar av typ hattnålar (fast mindre) med pärlor och stenar på. Jag föll direkt för dem (3:- st). Jag vet inte i skrivande stund vad jag skall göra med dem, men än så länge får jag bara njuta av dem för de är verkligen fina.

Sist men absolut inte minst vill jag TACKA goa rara Poppins för den fina utmärkelsen. Man blir alltid så glad över att bli uppmärksammad på ett sådant trevligt sätt. Förresten kära Poppins så har du minsann en riktigt gullig blogg du med.


När jag nu kommer till uppgiften att vidarebefordra den så tycker jag att alla i min blogglista..."ingen nämnd och ingen glömd"... har riktigt gulliga bloggar allihop, så jag skickar det till er allesammans.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kåltrastar sedda och hörda i stockholm på gästrikegatan vid Vasaparken!
Vill på detta enkla sätt berätta att din dröm om en sjungande kåltrast besannades i går förmiddag av mig när Vera skulle somna i vagnen och dimman låg tät över stan, då hörde jag sången - och mina ögon letade och letade och till slut såg jag honom i ett träd intill odengatan och jag njöt av hans tecken om vår och kärlek! Tack för att du påminde mig om denna upplevelse - jag önskar jag kunde delat den med dig kära Lusthus! Kram Anne

Olga T sa...

Fåglarna har verkligen börjat sjunga mer nu. Härligt!
De där hattnålarna var fantastiskt vackra...allt måste inte vara till nytta.

Kattfot sa...

Hyacinter passar bra till våren med tycker Har också suktat efter en sån där målarstege. Så fina hattnålar. Tror säkert du kommer på något fiffigt att hitta på med dom :)

Kram Catrin

Anonym sa...

fina hattnålar

Ninni sa...

Ja visst vore det bra om man hittade en sån stege...undrar var de har tagit vägen alla som fanns förr i världen. Har de gått sönder, eldats upp? Vi hade en i mitt hem kommer jag ihåg.
Hatt nålarna är jättefina, de kommer säkert till användning på något fiffigt sätt.
Förstår dina vårkänslor...
Och grattis till utmärkelsen!!
Kramar!

Poppins sa...

Tack, vännen, för dina rara ord. Det var roligt att få ge dig en utmärkelse. Jag trivs så bra i Lusthuset, här är det varmt och ombonat, fyllt av glädje och klokhet.
Hattnålarna är ju helt underbara och vackra bara som de är. Eller kanske som prydnad på en gammal hatt?
Jag äger faktiskt en sådan gammal stege och har funderat på att ta fram den som prydnad. Dock är den full av gammal färg men det gör kanske inte något?
kramar från Poppins

Anonym sa...

Visst önskar man sig saker ,enkla men betydande.Snart är den är ,allas vår Vår!Ha det gott!

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilka härliga vårig bilder du visar.. visst längtar man nu :)

Ang tidningen... om du tittar på deras hemsida så finns alla återförsäljare i Sverige längst ner på sidan:
http://www.jeannedarcliving.dk/default.asp?lang=se

Kanske det finns någon nära dig?

Ha en fortsatt fin vecka! Många kramar Marie

Annika Christensen sa...

Grattis till utmärkelsen!
Ja du stegar kan man inte få nog av.
Har två inne och 2 ute och är ständingt på jakt efter nya.
Vi kan ju se vem som hittar en först!!
Lycka till
Annika

Marie sa...

Ja en utmärkelse är din blogg värd. Jag bara älskar den ljuva känsla den förmedlar :-). Har jag sagt det förut, ha, ha;-).
Vackra bilder till inlägget. "Hattnålarna" är ju bara bedårande. Om du nu inte har nå´n användning för dem är de ju vackra bara att ha som ögon njutning. Här i Stockholm sjunger talgoxarna också på vårsånger och visst är det en skön känsla. Vi har några Kolisar som hoppar runt och ätae äpplen som jag lägger ut åt dem och jag har nu många gånger försökt fånga dem på bild, men icke s nicke. De kan bara inte vara still. Önskar att jag hade en systemkamera med sekvenstaging. Idag är jag ledig och ska bege mig ut med kamerain i högsta hugg för att fånga lite motiv till 365 Foton 2009.
Kram och tack för allt ögongodis:-).

Monica sa...

Tänk att man redan längtar till våren.....det är nog den bästa tiden på året :) Jag skulle oxå ha köpt de vackra hattnålarna.
Tjingeling
Monica

Marina sa...

Den där stegen skulle jag gärna vilja ha. Har en liten emn inte alls så fin.
Jag hörde en fågel i söndags. Kna inte säga vilken men vårig lät den i alla fall och jag blev glad. Kram!

Anonym sa...

Jag har en kär röd-ochvit hackspett och en rödhake på mina talgbollar, men har bara hört vårfågelsång en gång, okänd art. Jag hade en sån målarstege en gång, full med diverse färg, bortkommen i nån flyttning, tyvärr.

Vårhälsningar
från Genarp

Trollmor sa...

Ack, den ljuva fågelsången!
Du kanske hade drillat ikapp med koltrasten då ;-)
Grattis till utmärkelsen, trivs så gott här i ditt lusthus.
Många kramar Trollmor

Karin sa...

Så härligt med fågelsång! Då blir man på gott humör, inte sant. Vackert både med dimma och blomster. Det bästa från "julen" (det är väl bara här i Sverige som hyacinten är en julblomma) och våren. En stege hade gärna fått hitta hem även till mig. De söta nålarna kan användas till mycket. Varför inte som dekoration i fina blomsterarrangemang!? Trevlig helg! Kram Karin