söndag 6 juni 2010

Ljuvlig försommar......

....har det varit denna helg och det har ju gjort Trädgårdsrundan helt underbart härlig. Tack alla ni som generöst öppnar era trädgårdar för oss så vi kan njuta och inspireras.


Här öppnar Sylvia Wihlborg i Möllehässle sin grind in mot den blomstrande trädgården. Eftersom våren är lite sen i år så är det en annan trädgård som möter oss än det brukar vara. Ingen vacker vallmo hade slagit ut än. Klematisen hade precis börjat blomma.




Pelargonerna står och mår gott i växthuset.


Hos Laila och Lennart Olofsson på Skogvaktarbostället i Himmelstorp bjuds det på vacker försommargrönska.


Bedårande penséer i ljuvlig färgskala (....ja, jag vet att jag är stollig med mina penséer).


Nästa stopp blev hos Kenneth Lorentzon och Lone Jönsson i Axelvold som är en av mina speciella favoriter med sin woodlandinspirerade trädgård.


Färgkombinationer som är ovanliga och inspirerande. Efter förra årets runda grävde jag runt bland hostorna för att få bättre färgkombinationer.


En ovanlig primula (...tror jag att det är).


Det vackra skånska landskapet gjorde sitt bästa denna dag.


Hos Lydia Jeppson blommade pelargonerna så vackert och vattnet porlade i bäcker och göken gol ( ...i söder...Usch då!).

En vit brunnäva (kan det vara så?) den kommer att ligga högt på min önskelista. Den fann jag hos Ingemo och Per Gylling i Glumslöv.


Lummiga gångstigar i trädgården gillar jag.

Slutligen hemma igen förde vi med oss "storasyster" till min gungande flicka från förra året. Vi hittade henne hos Gunilla och Rolf Bengsson i Rögle. Jag bara älskar Rolfs skulpurer och deras vackra trädgård med inbyggd stämmningsmusik.

Trött och full av intryck får jag sitta och smälta allt det vackra och gå en runda i min egen trädgård som man ser med andra ögon efter en sådan tur.

9 kommentarer:

Annelie sa...

Oooh ja, den där primulan (som vi tror det är) är supergo. Den gillar jag skarpt.

För att inte tala om tårtbiten på inlägget innan - come to mama!

Annelie

Love Your Homes sa...

O så roligt med trädgårdsrunda, kan verkligen förstå att man ser sin trädgård med nya ögon o full av inspiration.

Jag ville gratta på bröllopsdagen i förra inlägget, men jag lyckades inte komma in på kommentarsfältet, därför passar jag på nu med en varm kram.

Länge leve kärleken!

Kram från en annan nattuggla,
Ia

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad inspirerande att få åka runt och besöka andras fina trädgårdar!

Tack för visningen av dina bilder från besöken! Värmer gott här i Norrland där det har blåst kallt i helgen, men solen har lyst och värmt upp också - ska inte klaga alls.... :-)

Ha' en bra dag!
/Charlotte

Rajson sa...

Vilken lycka att få åka runt en helg med detta fantastiska väder som var.
Vi andra får njuta av dina fina bilder!

Nässelblom och choklad sa...

Vad roligt att få komma in och titta i privata trädgårdar på det sättet. Det är så fantastiskt att se hur olika alla har det och hur olika samma växter kan bli på andra platser. Trädgårdarna ser verkligen härliga ut. Tack också för din gulliga kommentar hos mig. Jag tycker inte att man ska känna sig stressad av att blogga men någon måtta på uppehållen mellan inläggen får det väl vara. Men det är kul så det skulle kännas väldigt tomt att avsluta helt och hållet. Bäst är förstås alla underbara bloggvänner! Ha en skön sommar!

Malin - I min trädgård sa...

Det verkar så roligt ocgh inspirerande att få möjligheten att strosa i andras trädgårdar på det viset. Jag är lite avis... Väldigt fina bilder du visar från deras trädgårdar.

Ha en bra helg!

Kram M

Trollmor sa...

Det verkar och ser så lockande ut med Trädgårdsrundan. Vilken njutning att strosa omkring i trädgårdarna och få se vad andra finner på för fint.
Härlig reskamrat ni fick med er hem :-)
Grattis i efterskott till bröllopsdagen och kärleken!
Stor kram Trollmor

Unknown sa...

Hej!
Tack för ditt besök inne på min sida!Roligt att höra ifrån dig! Här kommer lite sen återkoppling...
Vilka vackra bilder du fotat från din
Trädgårdsrunda!Jag har inte hängt med i svängarna i år, och skulle naturligtvis vilja varit och kikat i trädgårdar jag med, men det kommer fler år.Du visar ju så fina bilder så jag njuter av en lite minirunda hos dig istället.
Roligt när man hittar annorlunda blommor som man inte själv känner till.Som primulan du visar i lime och gult.Verkligen annorlunda.
Vacker skulptur du fått tag i också.
Hoppas du får en riktigt härlig sommar nu. Förhoppningsvis kommer värmen så småningom hit till Helsingborg också även om det känns trist med en så kall vår och försommar. Man får ta tillvara stunderna, när det inte blir så många heldagar med vackert väder.
Sköt om dig!
/Varm kram fr Karin

Helena sa...

Så härligt!