lördag 31 juli 2010

Skördetid

Oj, det blev ju ett längre uppehåll än det skulle bli. Tiden och inspirationen tryter i sommarvärmen. Det är svårt att få till det när man vill. Nåja nu är jag här igen med några glimtar från Lusthusets trädgård.



Växthuset är sprängfyllt med blommor (läs pelargoner). Det växer så det knakar, men man får kämpa med värmen som har varit påfrestande tom med för de värmeälskande pellisarna.




Jag har fått en ny bloggplats vid bordet i Lusthuset. Jättehärligt och inspirerande.


En av de första buketterna med luktärtor sprider en förförande doft. Som utfyllnad finns det även några söta cerisfärgade Fairy-rosor som matchar luktärterna så fint.




Första skördarna från pallkragarna. Löken (röd, gul och vitlök) är stor och fin. Squashen har jag skördat ett tag nu. Jag har grön och gul och det är ju vackert med olika färger när man använder dem i maten. Min favorit är inlagd squash i ättika. Det har jag gjort hela vintern, men nu kan jag göra det på egna squash...härligt. Receptet hittar du här.



Tomaterna växer upp i taket och är fulla med små gröna frukter......men jag hittade en mogen som jag kalasade på till fikat. Tomaten heter Chocolate Cherry och är brun i färgen.


Här blommar den vilda vitlöken och (Annika!!.. ser du att din lilla frimärkespenséen lever än) de sista penséerna


Vi har fått lite regn de senaste dagarna, men det var verkligen inget att hurra över, nästan retligt lite...så det är bara att ta fram vattenkannan igen......kanske skulle det komma lite till i morgon....vi håller tummarna för den hårda vinden torkar ut nästan mer än solen. Det blir till att vattna, binda upp och klippa ner. Sysslolös är man inte. Ha en skön söndag!!

6 kommentarer:

Mia sa...

Oj vad mycket härliga sommarbilder, med det mesta som hör sommaren till. :)

Håller tummarna för att du får några fler regndroppar nu då.

Lena Andersson sa...

Härliga bilder på grönsakerna.
mvh Lena

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Oj, vad många pelargoner du har.... Förstår att det är lite att ta hand om.... Härligt med egen skörd - mums!

Kram Charlotte

Nora sa...

Vilka underbara bilder! Blommorna är fantastiska, men jag blev lika imponerad av grönsaksbilderna! Tänk vad vackert det kan vara med lök och squash. Och egenodlat är ju så mycket godare än köpt!!

Felix sa...

Vilka underbara bilder från växthuset! Fantastiskt!

Här har vi fått 209 mm regn i juli månad!! Är nog rekord här... Det har varit två riktigt stora regnväder med 66 mm respektive 83 mm. Resten har kommit däremellan.

Sommarhälsningar
Elisabet

Annika Christensen sa...

Hej rar gulliga du!
Lever den än?
Jag har faktiskt inga kvar och det ångrar jag när jag se din.
Vad fina dina pelargoner är mina har blivit kokta.
Du vet närjag inte är hemma finns det ingen som kan vattna på rätt sätt.
Kram till dig från mig
annika