lördag 20 oktober 2007

Ett boktips......

.....så här på lördagskvällen!

Denna bok hittade jag genom ett tips i vår lokala dagstidning och den kunde jag bara inte motstå. Det är en en trädgårdsdagbok tillsammans med undersköna bilder. Det är så vackert att man nästan blir knäsvag.
"Det bästa som finns är att inviga dagen med att plocka en blombukett och sedan helt förlora sig i blommornas värld ensam med kameran och alla tankar kring odlandets mysterier"
Denise Grünstein

När jag nu satt och bläddrade i denna underbara bok så kom jag att tänka på en annan bok som länge varit en stor favorit, vacker och speciell. Inköpt på Bokmässan i Göteborg för några år sedan. Den heter "Vilda behag. Plockade i skog och på dikesren" Eva Björkström text och Martina K Svensson foto. Boken visar i vackra bilder arrangemang av vilda blommor och blad, pinnar, kottar, bär och frukter och annat som man verkligen inte trodde att man kunde dekorera hemmet med. Allt plockade "vid vägkanten, på gärdet, ängen eller i skogen".



Här nedan ett litet exempel lånat ur boken som visar små tallplantor planterade i krukor. Tänk så vackert. Kan säkert bytas ut mot tallkvistar för oss som inte ha tillgång till små tallplantor.

Hoppas att alla goa bloggvänner får en härlig söndag. Själv skall jag kånka in pelargoner till garaget för nu är temperaturen inte att lita på längre.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka boktips! Det här låter som två böcker jag bara måste ha. Tack! Ha en härlig söndag.
Kram Karin

Trollmor sa...

Tack för boktipsen!
De verkar spännande båda två.
Den första verkar vara en riktig ögonfröjd och den andra tilltalar genom att plocka med naturen hem.
Måste kolla upp (in) dem :-)
Kram

Lusthuset sa...

karin a: Ja den är verkligen fantastisk och bilderna otroligt fina. Du får kika på den. Ha det bra. Kram

trollmor: Speciellt tror jag att du hade gillat den andra boken, du som är en riktig skogsmänniska, där visas hur man kan göra otroliga saker av "ingenting". Ha det fint. Kramar.