söndag 5 oktober 2008

Äppelskörd och loppisfynd!

Nu mognar en del av mina äpplen med rekordfart så denna söndag har jag ägnat åt att ta vara på dem så vi kan njuta av dem i vinter när det bara finns tråkig importfrukt i diskarna.

Egentligen skulle vi ha besökt Mikaeli marknad på Fredriksdal men ute stormar det och spöregnar och inne är det snorigt *snörvel* så det fick vi avstå ifrån. Tyvärr! Vi får spara oss till Julmarknaden.


Jag brukar frysa in de flesta äpplena. Skalar och delar dem i lagom stora bitar och lägger dem i frysen. Det blir jättebra till äppelkaka mm.

Jag gjorde även äppelmarmelad med torkade aprikoser och hela mandlar. Jättegott på rostat bröd till kvällsteet. Äppelkaka och mos blev det också när jag ändå var i farten.

Recepten hittar du här.

Vill också passa på tillfället att presentera mina senaste loppisfynd förutom Tussilagotallrikarna från förra inlägget. Denna lilla söta kanna hittade jag och den står på ett härligt blårandigt tyg som nog har varit ett gammalt kuddöverdrag. Kraftigt och rubust.

Lampskärmen fyndade jag också.......för 10:-...och så bra den passade i sovrumsfönstret nu när grönt och vitt dominerar.

Är den inte fin Tidlösan eller Den nakna jungfrun som blommar så ensamt som om den hade glömt bladen. Jag tog in några eftersom de lägger sig platt på marken om det regnar. Den fick sällskap i vasen av hostablad.

Ha en bra vecka! Nu känner man att det är höst på riktigt. Hoppas bara att frosten dröjer ett tag till.

5 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Visst är det härligt med alla äpplen! Tack för recepten! Fina fynd!Tidlösa är så vackra...något jag inte har i min trädgård men måste skaffa...

Kram och ha en bra vecka - Annie

Poppins sa...

Det var väldans vad du fyndar! Själv hittar jag aldrig något på loppis, tyvärr.
Här är det också snuvigt, fick någon otäck fransk bacill med mig hem.
Tidlösan är jättevacker, kanske något jag skulle fundera på att ha i trädgården.
kramar

Karin Lindström sa...

Hej!
Vilken härlig helg ni haft, det är så mysigt att ta hand om trädgårdens frukter (men ibland kan det ju bli lite väl mycket av en del). Jag har plockat 5 liter björnbär idag, och jag vet inte hur mycket jag plockat innan, börjar tröttna *fniss*.

Visst blir man glad när man hittar något man letat efter, och dina fynd är underbara!
Nu ska jag kolla in dina recept.

Ha en fortsatt härlig höstvecka och vi ses snart igen!
Många kramar
Karin

Ps, du vet väl att tidlösan är giftig! Upptäckte det när jag gjorde ett inlägg om mina.
Karin

Anonym sa...

Härliga bilder och fin blogg. Vad fin tidlösan blev tillsammans med hosta bladen. Det är mitt första, men inte sista besöket.
varma hälsningar

Karin sa...

Vilka fina loppisfynd du har gjort! Lampan passar verkligen in fint i sovrummet. Det gäller verkligen att ta reda på äpplen nu, så har man ju långt in på nästa år. Vi har skördat massor av Cox Orange i år (mitt favoritäpple!). Härliga bilder och trevliga recept!

Ha det gott! kram Karin