fredag 12 november 2010

Blommig fredag: Tiny/pytteliten

Mitt lilla bidrag till Blommig fredag är följande små men underbara blommor.



Den första är en av mina största favoriter den lilla söta gräsliljan som man bara inte kan se sig mätt på, speciellt om man med kamerans hjälp kan komma den riktigt in på livet. Är den inte det sötaste man kan se??



Här är våren budbärare "alla kategorier"....vintergäcken. Ingen blomma är väl så efterlängtad som denna när den ibland sticker upp ur snön och ger livsmod till vintertrötta trädgårdsmänniskor.....åååå vad jag älskar den då!!


Denna lilla söta blomma är nog den minsta av alla, bara några millimeter stora blommor. Jag har hört att den skall vara en slags kalanchoe. När jag köpte den tidigt i våras var den full med pyttesmå knoppar som sedan blev pyttesmå vita blommor. Växten har jag kvar och den pryder sin plats i fönsterkarmen som en söt lite annorlunda krukväxt...verkligen tålig...kan rekommenderas.


När jag letade bland mina bilder efter dessa pyttesmå blommor så höll jag nästan på att bryta ihop när jag såg alla underbara vår- och sommarbilder från trädgården...men det är väl bara att bita ihop och hålla ut, men som jag längtar!! Ha en skön helg. Vill du se fler pyttesmå blommor så titta in här.

11 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Visst är gräsliljans blåa blomma alldeles underbar! I fjol fick jag köpt den på vår trädgårdsresa, tror det var hos hon som bor mitt i skogen, Skogsvaktartorpet tror jag det var :) Tror du varit där? Hur som helst, den har överlevt här hos mig och i år fick jag 2 blommor! *stolt*

Även dina andra små bidrag är så söta så :) Vårblommor.... ja... suck.... :)

Ha en skön helg :)

Annika Christensen sa...

Vilka fina pyttisr du bjuder på.
Jag har en hel del kvar att göra iträdgården och jag hoppas att det blir en fin dag här till helgen.
Blir allti lika glad när du tittar in och så önkskar dig en trevlig helg
Annika

Anette sa...

Den lilla blå, är jag glad över att kunna njuta av, år efter år!
De andra är fina de också.
/Anette

AnnCharlotte sa...

Jag satt också och tittade på sommarbilder och kände precis som du....men den som väntar....;)

Randi sa...

Helt underbara och romantiska bilder på dina pyttisar.
Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram Randi

IreneL sa...

Underbara pyttesmå blommor! Visst är det härligt att man med kamerans hjälp kan fånga dom!
Ha en fin dag! / Irene

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

De är inte utan att man börjar längta lite ;-)
Vilken vacker header du har nu! Snyggt.

Trevlig helg

Tyra

Tyra i KÖKTRÄDGÅRDEN

Katarina sa...

Visst längtar man! Jättemycket! Gräsliljans blomma är jättesöt - en sådan underbar blå färg.

Merja sa...

Härliga bilder! Tänk när vintergäcken blommar och man har allt det där härliga med trädgården framför sig:)

Malin sa...

Liten men naggande god...det är fantastiskt vad man kan få se genom ett kameraöga och just de där små miraklen är trevliga att kunna se...
Gräsliljan är otroligt vacker o jag vet inte om jag ens har tänkt på att de fanns...

Kram från Malin

Rajson sa...

Vilkem glädje att ha alla dessa vackra blomfoton som kan tas fram dessa trista gråa dagar!
Det är nog nyttigt att få längta. Men jag hoppas att vintern inte blir lika lång och snöig !
Ha det gott!