onsdag 6 juli 2011

Mina rosor

"Snus är snus om än i gyllne dosor men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor"....så står det i min gamla poesibok och det är så sant. Rosor är sommarens vackraste smycken med en doft, en skönhet och ett mångfald som nästan överträffar allt.

Om ni vill så kan ni gå med mig på en liten rundtur bland mina rosor som blommar nu. Jag har inte många men jag älskar dem och försöker vårda dem så gott jag kan.



Rosen i det spruckna kruset är 'New Dawn'. Den är det inte många av i år, men några är bättre än inga alls. Hoppas den piggar på sig till nästa år.



Austinrosen 'Glamis Castle' är en gräddvit vacker ros som jag köpte efter tips från Poppins och det har jag inte ångrat.



Årets ena nykomling är också en Austinros 'Crocus Rose' som jag hoppas skall fylla ut ett fult hål i rabatten. Den är gul åt aprikos och slutar som nästan vit och har de mest formfulländade blommor jag sett.



Vid vår yttertrappa står 'Souvenir de Philemon Cochet' ...ett pampigt namn på en vit fylld ros av rugosatyp (liknar vresrosen en del men har dubbla blommor). Det negativa med denna är att den gillar inte regn för då blir de vackra vita blommorna bruna......synd.



En låg nästan marktäckande ros är 'Little White Pet' med små vita fyllda blommor och röda knoppar. Den är sötast på nära håll och blommar verkligen rikligt.



Min favorit är 'Louise Bugnet' som aldrig gör mig besviken. Röda knoppar, snövita fyllda blommor, röda nypon och en fantastisk doft. Den är bland de första som slår ut på våren, växer bra och är tålig mot det mesta verkar det som.



Den andra nya rosen för i år är klätterrosen 'Jasmina'. Vacker rosa blomma, men tyvärr är blommorna lite tunga så de har en tendens att hänga om nu inte stjälkarna växer till med tiden.



En annan rosa ros är 'Martin Frobischer'. Riktiga tårtrosor och busken har som bonus röda stammar på vintern.... vackert det också..



En gammal goding är 'Etude' som jag har haft länge men som tyvärr är skruttig i år.....kanske smittad av 'New Dawn' som står brevid.



Lilla söta 'Tommelise' skaffade jag och planterade som minne av min vännina med samma namn. Enkla klarröda blommor med gul mitt. Den är låg och krypande. Jag hade den i kruka första året men nu har den fått en plats i rabatten och där hoppas jag att den skall trivas bättre.



Sist men inte minst 'Anita' som jag spontanköpte när Cedergren höstreade rosor för några år sedan och det var ett lyckat klipp. Fin liten buske med massor av laxfärgade vackert formade blommor.

Förutom dessa rosor har jag min jättestora 'Nordlandsros' som har blommat över nu och den har jag berättat om tidigare. Nu gäller det att stå ut till nästa år. Suck!

Här är min lilla rundtur bland rosorna slut och det var roligt att ni ville följa med mig.

3 kommentarer:

Lene sa...

Jeg synes du startede med at sige at du ikke havde mange roser. Jeg synes du har mange fantastisk flotte roser.

Poppins sa...

Tack för din långa och trevliga kommentar som gjorde mig glad. Jag hoppas att du får komma till England och besöka dessa trädgårdar någon gång. För mig var detta nog mitt livs resa, allt gick bra, allt som vi upplevde var bra, hotellen var underbara, maten god och jag ville inte åka hem igen! :) Det finns mycket att se i England och vi lyckades hitta pärlorna - ja, vi hade förstås planerat nog innan vi åkte.
Jag får också många oförstående blickar när jag pratar om hur fascinerad jag är av Tour de France. Men vi som är bitna vet precis vad det handlar om!
Men i söndags var det ingen rolig dag - inte ens när min favort Voeckler fick den gula tröjan. Hoppas det går lugnare till idag (tisdag). Det får gärna vara lite dramatik i bergen men inga vurpor, tack.
Kul att få se dina rosor i blom. De flesta av mina har slutat blomma. Förra året var ett härligt rosår, i år känns det tvärtom. Många rosor har inte blommat lika mycket som förra året och dessutom har regnet förstört mycket.
Jasmina och Anita ser ut att vara trevliga damer. Har inte gjort deras bekantskap tidigare.
kramar från Poppins

Malin sa...

Åh vad trevligt...eftersom jag också har blivit "drabbad" av dessa skönheter...Ska skriva upp namnen på de du nämner...Jag känner mig alltid lite vilsen när jag står där på plantskolan o ser alla vackra bilder på rosor och drabbas av "vill ha"...vilken ska jag välja...Lättare när man har några namn o en beskrivning med sig...
Ha de fortsatt Gott och det är helt fantastiskt just nu!

Kram från Malin