lördag 18 oktober 2008

Nu är det höst på riktigt!

Efter att ha ägnat en timme eller så med att feja rent härinne och sopat ut inflygande höstlöv från hallen så begav vi oss ut på en liten runda i skogen och det är bara att konstatera att nu är det höst på riktigt. Bara på några dagar så hade träden skiftat färg ordentligt. Vackert och skönt var det i alla fall. Solen får extra kraft när den silas igenom de gula, lysande höstlöven.

Doften av fuktig mossa och mjuka höstlöv fyller våra näsor och man känner den underbara och mustiga höstluften i hela kroppen.

Lufsande går man på stigen som är helt täckt av en matta av löv. Hade inte skyltarna funnits där så hade man nästan villat bort sig för gångstigen är plötsligt osynlig.

Den lilla bäcken som annars är min polande vårbäck rinner nu så stilla och makligt och innehåller mycket vatten efter tidigare dagars regn.

Jag har nog sagt det förut, men säger det igen. JAG ÄLSKAR HÖSTEN! Hemma kan man tända ljus och på det sättet njuta av det annars så förhatliga mörkret. Med lite god mat och ett glas vin kan man sitta och se in i de fladdrande ljuslågorna och drömma sig bort till ljusare tider. Då kommer kanske mina nyinköpta rosor att blommar så vackert. Just nu är de en liten hård inplastad korv som står i garaget i väntan på plantering i morgon. Undrar ni vilka jag köpt....? Tänkte nog det! Den första en en ljusrosa ros Martin Frobischer och den andra är vit, Souvenir de Philemon Cochet. Bägge tillhör rugosasläktet (samma som Louise Bugnet) och därför hoppas jag att de skall trivas hos mig. Jag har även köpt ett gäng Little White Pet som är en låg vit ros och som skall pryda vår stenmur ut mot gatan.

Det är detta jag drömmer om just nu. Det är det som är så spännande med att ha en trädgård. Det finns alltid något att se fram emot. Ha nu en skön hösthelg allesammans från norr till söder.

10 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Vilke riktigt kripsiga höstbilder du visar:) Härligt!
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Marina sa...

Jag älskar också hösten! Vackra färger, lugn o mys.
Visst planerar man gärna lite för nästa säsong redan.
Fick några tankar när jag avr ute och tömde någon kruka innan i dag.
Här har vinen tappat nästan alla blad på bara ett par dagar nu.

Ottilias Veranda sa...

Hej där i Lusthuset!
Jag har något åt dig på min blog!
Grattis!
Maila din adress så skall jag skicka paketet så fort jag kan!

Liisa

Monica sa...

Vilka vackra höstbilder du visar och
Trevlig Helg själv...
Tjing
Monica

Poppins sa...

Det är mysigt med hösten. Jag håller med och tänder ett ljus. Ikväll blir det dessutom ostbricka och portvin så det blir extra mysigt.
kramar från Poppins

Malin sa...

Vet inte om jag direkt älskar hösten...har inte bestämt mig...men i år har det varit annorlunda...eller så har jag tänkt mera på det...
Jag älskar ljuset så är det bara och har lite svårt för att acceptera det nordiska mörkret...är nog mera en vårperson...
Men som sagt...i år har jag promenerat mer än på länge och varit ute i ur o skur tack vare vovven...Har bränt en massa ljus i plättlaggar och geléburkar...gjort nyponkrans och njutit av färgskifningarna...
I natt hade vi nog mera frost än tidigar så idag har löven singlat så stilla o fint från träden...
Men nu är det regn och lite mildare igen...
Hösten är en viloperiod...från allt vad utearbete heter (nästan) man kan dra på sig en tjock tröja och strunta i om det är "inne" eller ute...kura i hop sig och kanske läsa eller sitta o glo på tv utan någon stress...gå o lägga sig tidigt bara för att täcket värmer gott...
Ha nu en fortsatt go helg...jag är ledig i morgon och det känns så gott så gott...vill till skogen för det har vi varit dåliga på i år...

Kram från Malin

Anonym sa...

Höst då drar flyttfåglarna söder ut - så även vi i Birkastan. Alicante väntar med sol o 23 grader på oss, men för spanjorerna är denna behagliga temperatur också höst - allt kan alltså ses från flera håll, höst här och höst där.Flyttfågelskramar Anne o Vera

Anonym sa...

Var ute på en härlig promenad idag med grannen Karin. Vi konstaterade båda att det är ovanligt starka färger i höst. Köpte en bagagelucka full med ved igår för mysiga brasor! Jag har också börjat älska hösten. Förr längtade jag bara tillbaka till sommaren, men lugnet och myset och böckerna har jag ju nu! Och levande ljus och brasor inte minst.

Kram från Genarp

Karin sa...

Jag gillar också hösten, sitta inne med tända ljus och pyssel när det blåser och regnar och njuta av vackra dagar när det är sol ute. Härliga höstbilder du bjuder på! Så vackert med solen som letar sig fram bland vackert färgade blad. Spännande med rosorna! De kommer säkert trivas hos dig - rugosor är tåliga! Ha en bra ny vecka! Kram Karin

Trollmor sa...

Tack för skogsturen!
Underbart och vackert.
Jag älskar också hösten då naturen klär sig i sin mest färggranna klädnad och mustiga, varma doft.
Löv som singlar ned och prasslar runt fötterna...ja, du ser ;-)
Det låter så härligt med dina rosendrömmar.
Hoppas att du hade en mysig helg!
Många kramar Trollmor