söndag 29 juli 2007

En alldeles vanlig eftermiddag i trädgården!

Efter en skön utflykt i det vackra vädret (ja faktiskt) så tänkte jag att NU skall jag sitta en stund i solen och slappa. Efter ca 1 minut kom jag på att jag skulle bara gå ut i pallkragen för att se om min fina blomma ’Jungfrun i det gröna’ hade slagit ut. Har väntat ivrigt på detta och tänk det hade den.


Väl där faller min blick på en pelargonstickling som står och ser så dränkt ut. Den måste räddas, ev. planteras om. Javisst ja, jag skall ju ha med mig ett gäng sticklingar till pelargonträffen nästa söndag i Svedala (som bytesobjekt). Sagt och gjort jag får gå ut i garaget och hämta en blå plastkorg som jag kan samla ihop dem i. Går alltså ut i garaget och passerar då kantsaxen som ligger på bordet och kommer på att det var väldigt vad gräskanten behöver klippas till. Raskt till verket, plastkorgen och pelargonsticklingarna är glömda. Gräskanten klipps och räfsas. Snyggt!
PLASTKORGEN! Det var ju den jag skulle hämta. Ut i garaget igen med sax, räfsa och hink. På vägen passerar jag min stora dahliabuske och där var ju många blommor som hängde som slemmiga klumpar. Inte snyggt.
Ut i växthuset efter sekatören och tillbaka till dahlian som blev friserad samtidigt som jag tog ett tag på ormhasseln också. Den gör verkligen skäl för namnet den är ett enda stort trassel. VAD var det jag skulle göra? Jo, plastlådan! Ut i garaget igen och där fladdrade en stor vacker fjäril. Vad kan nu det vara för sort? Efter att ha försiktigt förpassat den ut i friheten gick jag in och kollade i min uppslagsbok biblioteksmänniska som man är. Jo det var som jag trodde en Påfågelsöga. Tjusig! (Hittade en gammal bild)
Väl ute på altanen igen kom jag på att jag ju skulle sitta i solen och slappa, Svarta moln tornade upp sig men det var fortfarande sol…..men det var ju något annat jag var på väg att hämta. Var det inte det? Jo, PLASTLÅDAN! Upp igen ut i garaget som stod öppet så det var bara för vem som helst att gå in och ta för sig. Hittade plastlådan, stängde garaget och gick ut till mina sticklingar i växthuset. Det är en 6-8 st. Får se efter om det är ordentliga rötter på alla och skall sätta över dem i nya plastkrukor så det ser prydligt ut. Men det orkar jag inte idag. Lådan sattes in i värmen så jorden kunde torka till lite.
Nu hade det nog gått ca 2 tim och det var hög tid att laga lite middag. När jag gick in tittade maken upp från Tour de France och sa ”Vad har du gjort?” ”Ingenting speciellt” svarade jag. Så kan det gå till hos mig en vanlig eftermiddag när jag har tänkt slappa i solen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja så kan det gå, och väldigt ofta i trädgården. Själv hann jag stoppa mig själv innan jag gick loss helt och hållet. Så i slutanändan klipptes "bara" en forsythia, en ros och massor utav jättedaggkåpa ner. Så fina bilder du visar!

Anonym sa...

Fniss - känner såväl igen mig.... tänk att det skall vara så svårt att sitta ned och slappa.... skall bara titta på.... men det är väl det som är charmen med trädgården - att man glömmer tid och rum =)

Two sa...

Å Å for en nydelig blogg,en treng ikkje egen hage når en kan sjå på dine bilder!! Held på å lage egen blogg om pelargoner, hadde deg på linklista mi frå før,linkar til deg på den nye sida mi PELLA så eg håpar du vil vise litt bilder av pelargoner også. Bur i Vest Norge, men er i Halland kvar sommar,for forbi Båstad no i sommar, men ser på dine bilder at neste år må eg innom byen!! Så nydelig, minte meg litt om Ystad sine gater med Stokkrosene og dei lave husa.

Marina sa...

Det där känner jag SÅ väl igen. Det händer mig titt som tätt.

Lusthuset sa...

karin a: Nu börjar ju den tiden när det finns mycket som måste trimmas och klippas till. Jakten efter en kamera går vidare. Valet verkar stå mellan en Olympus SP-55OUZ och Canon Powershot S5 IS dessa två verkar jämförbara så det gäller bara att välja rätt. Olympuskameran har jag hållit i min hand i en affär men det har jag inte med Canonkameran så jag får ge mig ut en gång till för att se om den finns någonstans. När jag valt vilken tänker köpa så tänker jag faktiskt beställa den på Internet det är ju ganska många hundralappar billigare. Vågar man det tro? Spännande är det i alla fall.

lotta: Ja, jag är hopplös på att sitta still. Vet inte var jag skall vara inlåst i så fall. Men visst är det som du säger att börjar man i trädgården glömmer man allt annat.

juliann: Så roligt att du gillar min blogg. Jag kikade in på den Pella och det verkar ju intressant för inget är så roligt som pelargoner. Jag tänker bara att man tröttar ut folk med sitt pelagonsnack. Men jag visar GÄRNA några pelagonbilder, har massor! När du är i Båstad nästa gång måste du gå längs Agardsgatan. Det är en upplevelse.

marina: Tur att det finns fler som är som jag.

Ha en bra dag allihop. Kram

Poppins sa...

Det var med ett stort leende jag läste ditt inlägg. Så sant, så sant... Även om jag inte precis är så FLITIG när jag vill njuta av trädgården, känner jag igen det där med att alltid har flera saker på gång. Att det ena leder till det andra.
Hoppas du fick ro till att sitta still i solen nästa gång den tittade fram.