torsdag 5 juli 2007

Regn och rusk!

Ja, vilket ruskväder det har varit här i Skåne idag. Blåst och ösregn. Lite deprimerande är det må jag säga. Rosenbladen faller i massor ner över de dyblöta trädgårdsmöblerna. Tänk där satt jag igår kväll och drack kaffe med tända ljus i skymmningen.

I morse kunde man knappt skönja växthuset genom regndraperierna. Jag fick dock trotsa vädret och ikläda mig regnrock och gå på snigeljakt. Ett 30-tal blev skörden. Skönt att bli av med dem. Läste i Allt om trädgård om ett par som inrättat sitt växtval i trädgården efter vad sniglarna INTE tycker om. De hade en jättevacker trädgård. Kanske något att tänka på vid framtida val av växter. Man bör inte välja tagetes i så fall för det verkar vara deras livrätt, de går åt först. Suck!..... mina fina vita frösådda. Bara skelettet kvar. Verkar inte som de äter pelargoner??

Fick skörda lite i alla fall. Första rödlöken och den var ju ganska stor. En lagom stor squash och några nerregnade ringblommor. Inte dumt.

I går när vi var ute på vår stamgårdsbutik i Viken och köpte ägg besökte vi även deras granne, Vikentomater som odlar 70 olika sorters tomater. Där kunde man plocka ihop sin egen "gottepåse" och den är verkligen en fröjd för ögat såväl som magen. Speciellt de små gröna var jättegoda, syrliga och krispiga i smaken.....annars smakade de flesta ...TOMAT!
Ha en skön fredag och hoppas att regnet ger sig för denna gången.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga skördebilder! Den där ringblomman var särskilt läcker. Är verkligen trött på allt regn nu. Såg bilder på en annan blogg med en helt översvämmad trädgård. Riktigt trist! Men visst är det sagt att det ska bli bättre väder nästa vecka!?

Angående betonggjutning så tycker jag att du ska pröva. Det som kan vara tungt är att blanda betongen men jag fick låna en stor betongvisp som gjorde det hela smidigt. Ha en fin helg och kram!

Eleonor (Elle) sa...

Tack för den energi o glädje Du ger mej!!! Du och "Strumpstickan" Monica får bägge besök av mej det första jag gör på morgnarna efter mitt kaffeintag, eller under*L*

Sitter med en önskan om att en gång till i livet kunna gå ut i en trädgård ... som är min egen... men jag får nog leva på minnen ... Men jag är lycklig för dem , otroligt lycklig ... o så hälsar ju på här hos Dej!! Ha en fin o go´däg!

Lusthuset sa...

karin a: Ja, nu får det faktiskt hålla upp tycker jag. Det är så bedrövligt att gå runt och se på allt som ligger ner och är så blött och alla SNIGLARNA! Usch!
Visar fler bilder på
ringblommorna. Se mitt nya inlägg idag. Ha det bra. Kram

eleonor: Tack snälla du, så glad jag blir när du säger att jag ger dig energi och glädje. Underbart. Synd att du inte har en egen trädgård men tur att du har många fina minne att leva på. Ha en riktigt skön helg. Kram från mig.