tisdag 25 september 2007

Vindruvsskörd!

Häromdagen, under helgen närmare bestämt så skördade jag mina vindruvor i växthuset. De är mogna nu och jättegoda även om de inte är så stora som de ser ut på bilden. Det är kameraljug! I varje vindruva fanns 2-3 kärnor. Jag fick ett recept på vindruvsmarmelad av väninna L och tänkte att det vore ju roligt att ha några burkar till vinter när vinrankan är en torr liten pinne. Sagt och gjort jag kärnade ur 1 kg vindruvor och jag lovar att det tog MINST 1 timme om inte mer. Tur att man hade fin musik under arbetet. Här kommer receptet om någon skulle känna sig hågad.


Vindruvsmarmelad

1 kg urkärnade vindruvor
2 citroner (ca. 300 gr)
2 st bitar kanelstång
1 kg syltsocker (om druvorna är söta kan man faktiskt ta mindre)

Skär eller mixa druvorna till mindre bitar. Skiva citronen tunnt (inga kärnor). Blanda allt i en gryta och låt koka upp och sedan koka i 5 min. Låt stå i 15 min innan det hälles på varma burkar.

Det blev verkligen jättegott. Det var faktiskt värt besväret trots allt.


Jag blev så inspirerad att jag köpte 1 kg gröna druvor (utan kärnor..tack för det) i affären och gjorde om receptet med dem och det blev lika gott. Frisk och god marmelad med smak av citron och kanel.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jättegott och måste nog prövas (fast på köpta druvor då)! Härligt att komma in hit och få tips på godsaker att göra själv. Kram

Anonym sa...

Tänk att det har jag aldrig smakat...vindruvsmarmelad! Vilken känsla det måste vara att ta fram de burkarna sedan och njuta av sin egen skörd...vackra är de också dessuton...de blå vindruvorna.
Vilken härlig tripp ni var iväg på häromdagen....njuter av dina fina bilder och känner en lust att ge mig iväg själv...men ack, Clara ska till jobbet strax...så det får bli en annan dag!! Kram

Marina sa...

Det låter jättegott men tidskrävande. Ibland kan sånt vara som terapi! Tyvärr har jag inga vindruvor.

Linda Lunda sa...

Hmmm jag tror jag föredrar druvona "råa" hehe.. fast jag har iofs. aldrig smakat druvmarmelad....och eftersom jag nu är en kvinna ... får jag ändra mig hur många gånger jag vill.
Linda

Anonym sa...

Det där lät ju jätte gott,har aldrig tidigare smakat på den marmeladen.
Tar med mig receptet nu:)
/S

Lusthuset sa...

karin a: Gick lika bra med de köpta. Jag skall säga att den marmeladen blev friskare i smaken, men det beror väl på att mina druvor är ganska söta. Kul att du gillar mina recept, skall se om jag inte ska lägga ut ett äppelkakerecept vad det lider.

clara: Jag hade nog inte lagt ner så mycket tid och arbete på marmeladen om det inte hade varit för att de vuxit i mitt växthus. Uflykten var härlig, hoppas du får tid för en mysig höstutflykt du med.

marina: Visst tog det tid, men som du säger så får man ta det som terapi, träna upp sin uthållighet. Men det var ju MINA EGNA vindruvor!

linda: De är jättegoda "råa" men man hinner ju inte äta alla innan de ruttnar så här gäller det att spara i vinterförrådet. Riktigt god "vintermarmelad" och så har jag ju gått och "gullat" med dem hela sommaren.

sublim design: Jag hade inte heller smakat på sådan marmelad förut. När jag klagade över att jag inte visste vad jag skulle göra med alla de små söta druvorna så kom händiga väninnan med detta recept och det prövade jag direkt, trots arbetsinsatsen. Jag tycker det var värt den.

Ha det bra allesammans. Kramar.

Poppins sa...

Tror också att jag skulle hålla mig till kärnfria om jag skulle göra marmeladen. Resultatet ser i alla fall superbt gott ut!
kram

Lusthuset sa...

poppins: I framtiden gör jag det också. Gott är det i varje fall. Kram till dig också.

Trollmor sa...

Det låter spännande!
Sen måste det ju smaka extra gott när det är från egen skörd och så omsorgsfullt tillpillrat.
Kram

Lusthuset sa...

trollmor: Det kan du tro att det gör. Får ätas med andakt!

Anonym sa...

Konstigt; hittar inte kommentarfunktionen på ditt nya inlägg. Vilket ljuvligt äpplerecept! Måste absolut prövas. Förstår att du ser fram emot besöket. Ha en härlig helg (med förhoppningsvis) fint höstväder! Kram

Lusthuset sa...

karin a: Förlåt, jag glömde att klicka i den rutan. Nu är det gjort så nu hoppas jag att kommentarerna strömmar in. Hi hi.
Kram och ha en skön helg.

Anonym sa...

Tack snälla for receptet! Den skal jeg kopiere av med en gang! Jeg har jo også vindruvor, men inte i växthus, men ute. Mine er ikke så flotte og modne som dine, men kanskje det går å gjøre endå? Bare droppe citronen?? vad tror du? Det hadde jo vært kul å få til noe av våre egna druvor mener jeg :)

I går kjøpte jeg forresten blåbærssaft og eplemost (uten socker) og det er jättegodt!!! nam nam nam

Lusthuset sa...

koselig: Jag tycker att du skall prova. Mina druvor var ganska söta så jag använde två citroner och (sylt)socker och det blev gott. Är druvorna inte så söta så kanske du skall ta lite mindre citron. Det är väl roligt att under den mörka vintern ta fram en´burk konserverad "sommar" och bara njuta. Hoppas att det blir gott. Lycka till! ha en bra vecka. Kram

Piglet sa...

Vad gott det låter. Måste nog testa ... fast först skall det kokas plommonmarmelad :)

Lingan sa...

Å, vad trevligt med vindruvsrecept! Har precis köpt mig ett hus med ett orangeri där det växer fantastiskt goda vindruvor. Hinner dock inte äta upp dem i tid så jag söker med ljus och lykta efter idéer på vad jag kan göra med dem. Har du fler tips?