söndag 11 maj 2008

Lite av varje, men mest trädgård !

Efter en veckas arbete i trädgården med årets "make over" börjar vi se nu slutet på det projektet. Vi är så funtade Maken och jag att vid denna tid på året så fulkomligen sprutar ideer och projekt upp på löpande band och eftersom Maken är sådan, att har man kläckt en ide så skall den fullföljas medan jag kan kläcka ideer och förkasta dem lika snabbt. Där kan vi ibland komma på kollisionskurs han och jag men med lite jämkande så fullföljer vi de bästa projekten. Värmen denna vecka har varit skön på ett sätt men också lite jobbig på samma gång.
Nu har vi i alla fall gjort en liten stenplats till vår trädgårdsbänk, lagt en stenkant runt växthuset, flyttat om en massa växter efter inspiration vi fick på Sofiero. Vi fick också göra lite stödköp på plantskolan för att det så småningom skall bli som vi tänkt oss. Tyvärr har bloggandet fått sitta emellan när man är så trött på kvällen att man knappt kan tänka en "redig" tanke. Läsa har jag gjort lite i alla fall. Nu får det bli bättring!


Jag måste först få visa en fantastisk tulpan 'Carneval de Nice' som jag köpte på Den stora trädgårdsfesten på Sofiero i fjol. Den har tagit tid på sig men nu slår den ut. Jag tycker att den är så vacker/annorlunda.

Den står i vår kryddträdgård tillsammans med en vacker högväxt vit tulpan som heter 'White Emperor' som är kritvit och med en vackert gul stjärna i botten.

De klär varann riktigt bra.

På plantskolan köpte jag bla denna brunnäva 'Samobor' som jag såg på Sofiero. Jag tror att den kommer att ta sig fint ut i min buxbomsrabatt tillsammans med bl a Silveraxet och en vit/rosa ros som heter 'Nordland' och att det just för tillfället blommar några svarta tulpaner från förra året gör ju inte saken sämre. Jag köpte även en näva som heter 'Mrs Kendall Clark' som är ljusblå. Flickan på plantskolan talade sig varm över denna näva så jag slog till på den också.

På vår inköpsrunda fyndades även detta lilla söta växthus som såldes för halva priset. Verkligen nätt (men det tog timmar att få av skyddspappret på glaset). I det har jag nu placerat några basilikaplantor så det ser riktigt Medelhavsinspirerat ut.
Till avdelningen fynd räknas även denna kruka med margeuriter i olika rosa nyanser, både enkla och dubbla blommor. De är en stor kruka och såldes för 49:- på Maxi vilket jag tycket var prisvärt.

Den största favoriten bland tulpanerna i vår trädgården är ändå 'Spring Green' en hög vacker tulpan som först är limegrön och sedan blir vit. Den håller länge. Se som den lyser i skymmningen!

Denna veckan har man faktiskt kunna sitta ute ganska länge på kvällen och kura skymmning och då passade den söta rosenmönstrade lyktan bra (som jag hittade på samma ställe som växthuset).
Så är läget på "hemmafronten". Hoppas att alla får en bra vecka och att vädret håller i sig även om det skall bli svalare. Lite, lite regn hade faktiskt inte skadat.

9 kommentarer:

Anonym sa...

I vårt hem har det oxå pågått lite utomhusprojekt under helgen - men det är inte riktigt klart ännu...

Marina sa...

Härliga tulpanbilder! Till Sofiero längtar jag alltid men är där oftast bara på trädgårdsfesten. Underbart väder har vi här och en del trädågrdsarbete har jag fått gjort.

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Det där var verkligen en otroligt vacker tulpan:)
/S

Anonym sa...

Får man lov att fråga var du fyndade lyktorna och växthusen? Vi bor ju i samma trakter så kanske jag kan fynda en eller två sådana lyktor jag med?
Det är härligt ute nu, och man njuter ända långt in i trädgårdssjälen!
Ha det gott! Veronica

Poppins sa...

Vilken samling av vackra tulpaner! Den rödvita var ju helt otrolig. Har aldrig sett någon sådan tidigare.
Och vilket fin litet växthus du köpt. Blir lite nyfiken på VAR du köpte det?
kramar från Poppins

Färjtorp sa...

Vilka vackra bilder!! Tulpanen i rött och vitt var helläcker som en polkagris =)

Kram Johanna

Randi sa...

Helt underbara tulpaner! Och vilken fin bild du visar på Brunnävan! Växthuset har jag också och jag måste också tillstå att det var lite pyssligt att få ihop det. Får väl byta ut plasten så småningom mot glas.
Kram Randi

Lusthuset sa...

poppins: Jag har köpt det lilla växthuset på Flower Team (otroligt vad grejor de har där, både snyggt och mindre snyggt)här i Helsingborg (Väla). Ja, det är riktigt mysigt.

Kram allesammans och tack för trevliga kommentarer.

Karin sa...

Jag är nog som du - en riktig idéspruta. Men ibland är det långt från idé till handling. Tur då att man har andra som trycker på så att saker och ting bli gjorda. :) Ni har verkligen fått mycket gjort! Carneval de Nice är en riktigt läcker tulpan som jag har spanat in länge. Ska försöka få tag på den till hösten. Brunnävan och Mrs Kendall Clarke är två av mina favoriter bland nävorna. Två goda val! Liksom många andra föll jag för växthuset...

Ha en fin vecka! Kram Karin