torsdag 22 maj 2008

Lusthuset är sommarklart!

Idag åkte bubbelplasten ut så nu kan man se in i växthuset igen. Så underbart härligt. Stor omorganisation bland pellisarna, bort med tråkig vinterträngsel och fram med sommarplacering så man kan se och njuta av dem när man sitter ner och hämtar inspiration.

Små fröplantor av alla slag åkte ut i en pallkrage tills de är stora nog att klara sig på egen hand i rabatterna. Jag har fått göra ett litet tält av fiberduk som skydd mot nattkylan som fortfarande råder, med bara några grader varmt på kvällen.

Får jag presentera en av mina nya favoriter i trädgården, den lilla näpna porslinsveronikan. Jag köpte den under förra årets Trädgårdsrunda. Den har verkligen varit värd att vänta på. På tal om Trädgårdsrundan så går den av stapeln helgen den 6-8 juni.

Även denna lilla fina iris är ett köp från förra årets rundtur. Har den inte en härlig färg?

Andra "kelgrisar" är aklejorna som bara gör precis som de vill. Sätter man dem på ett ställe så flyttar de raskt iväg till ett annat och ändrar både färg och form i hastigheten. Denna fantastiska dubbla blå har bara flyttat in och själv valt boplats mellan två ruggar prydnadsgräs, precis som den visste hur vacker den är just där.

Denna vita är bara ljuvlig. Ser ni svanhalsarna som sträcks upp mot varandra?

Ha en skön kväll och helg!!

8 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad fantastiskt härligt! Så mysigt det måste vara att sitta där med en kopp thé... drömlikt...

Anonym sa...

I like your sitting area in the greenhouse. It looks very cozy. What a great place to sit and watch the garden, smell the pansies, or read a book.

Monica sa...

Vilket fantastiskt lusthus du har inrett....det ser verkligen mysigt ut. Aklejor är en favorit hos mig. Vilken vacker blomma de har! Att de ddyker upp lite var e vill är riktigt spännade tycker jag.
Trevlig Helg
Monica

Karin sa...

En riktigt högtidsdag att "täcka av" växthuset. Förstår att nu måste det kännas som om sommaren börjar på riktigt. Det ser, som alltid, lika mysigt och pelargonen (pensépelargon?) ser fantastisk ut. Jag vet inte om jag "berättat" för dig om mina sommarplaner. Äntligen är det dags att göra något åt de fönster som jag fyndade förra året. Ett härligt växthus ska det bli! Längtar! :)

Så flitig du har varit med sådderna. De ser verkligen ut att växa på bra. Va där det du har sått? Blommar fint gör det också, blev mycket förtjust i Porslinsveronican. Näpen är verkligen rätt ord. Ha en riktigt skön helg! Kramar Karin

Anonym sa...

Härligt att se alla dina sådder! Du har minsann oxå legat i! *ler* Vad mycket vackert som blommar hos er, jag väntar fortfarande på mina irisar, men dom är väl värda väntan förstås.
Trädgårdsrundan, ja den ska man ut på i år igen. Förra året blev det lite tokigt då jag hastigt och lustigt fick hoppa in och jobba.. Men inte i år inte!
Trevlig helg! kram/ Veronica

Poppins sa...

Det måste vara härligt att ha ett litet lusthus att både odla i och att mysa i.
Vita aklejor har jag nog inte sett tidigare. Så vackra!
kram

Lotta 8`) sa...

Jättefint har du i växthuset - en lugn och fin liten vrå :)
Så du har allt sått en hel del i år du med - det går ju inte att låta bli att stoppa frön i jorden om tidig vår när trädgårdslängtan är stor... :) Jag planterade ut lite i går och jag får ligga i med vattningen nu när det är så torrt.
Porslinsveronikan har jag och den blommar så fint nu! Gillar den verkligen - har du ett att den har alldeles blåa ståndare? Och Aklejor - även de har kommit igång och blommar hos mig och jag njuter varje dag av dem..... denna härliga tid.
I år skall vi åka ned till Skåne på trädgårdsrundan - har du kanske något hett tips? Det är ju lite svårt att välja från listan när man inte bor på orten.
Ha en bra söndag 8`)

Lusthuset sa...

lotta: Så roligt! Jag skall studera kartan ....så återkommer jag!