fredag 5 februari 2010

Blommig fredag: blåbärsris och tomatfrö...!

En helt vanlig inte speciellt "blommig" fredag är det i dag. Jag hittade i alla fall små blommor på mitt bråbärsris som jag tog in för några dagar sedan. Det såg torrt och fruset ut, men det visade sig vara liv i det i alla fall. "Finns det liv finns det hopp" säger man ju om en kommande vår.




Söta små klockor har riset minsann.


Jag köpte det nya numret av Country Living och där handlade det om lökväxter. Nu har det väl kommit lite längre i England men vad härligt att njuta av. Jag köpte en påse tomatfrö så där helt spontant. Jag har aldrig sått tomater förut men får väl försöka mig på det i år. Skall jag vara helt ärlig så föll jag för namnet 'Chocolate Cherry'...låter inte det lockande. Dessutom var det den sista påsen och det triggar alltid igång mig...det var proppfullt i alla facken utom detta.....vad kan det bero på.....kanske en populär ny sort. Måste som sagt prova.

Ha en skön helg.

Titta in här om du vill läsa fler Blommiga Fredagsinlägg!

14 kommentarer:

Randi sa...

Helt bedårande - blåbärsblommor! Har aldrig tänkt på dem. Men...hur kunde du gräva fram dem? Har du inget snö? Var i Skåne bor du??? Här är snö och is varvat och det finns inte en chans att komma åt marken!
Jag vill också ha blåbärsblommor - får kolla om de finns i blomsterbutiken!
Önskar dig en fortsatt skön helg!
Kram Randi

IreneL sa...

Åhhh så söta dom var! Ja till slut kommer det nog en vår.....fast nu känns det som det är långt dit! Ha en fin helg! / Irene

Love Your Homes sa...

Så det spirar hos dig...spännande med chokladtomat!
Nu kommer du inte undan med rapporter om sådden.

Kletus hälsar o tackar för omtanken, han har fått komma hem, bra matt i benen. Matte putsar o filar, sover med ett öga..sen tvingar hon i mig penecillin.

Kram från oss på soffkanten.

Lillebeth sa...

Så trösterikt. Det finns hopp! Ha det gott!

Poppins sa...

Jag var också iväg och köpte lite fröer men lade undan dem i skåpet i väntan på ljusare tider. Men idag lyser solen och det verkar bli en härlig vinterdag!
kramar från Poppins

Mia sa...

Driva fram blåbärsris var ett fint tips, det har jag aldrig hört om tidigare, och så bra för oss som har björkallergiker i huset, blåbär har jag inte hört att någon reagerat på.

Anonym sa...

Härlig te-kopp! Tomatsådd? Vågar inte. Förra året köpte jag plantor bl a utanför Staffanstorp på en gård av två gamla farbröder som hade så lustiga skyltar på sina plantor engelska namn stavade på skånska! Man fick använda sin lilla fantasi.
Kokteil bl a. Här har snön sjunkit undan lite, lite. Man är glad för det lilla och eldar frenetiskt i kakelugnen bara för mysfaktorn.
Genarpsdamen

Katarina sa...

Blåbärsklockor - så bedårande! Och nu när vi behöver lite blomning som allra mest.

Lillsnörpa sa...

Tänk att du t.om får liv i fruset blåbärris :) Så vackert! /Lillsnörpa

Rosenvit sa...

Så gudomligt med blåbärsknopp.
De där tomterna kan vara värda att testa. Ska nog bara ha små i år... eller kanske nån större också

Ha det härligt
Anna

Annika Christensen sa...

Hoppas att helgen har varit bra.
Jag har tagait det lugnt med både det ena och andra.
Vackert när blåbärsriset blommar tycker jag. Jag ha just nu också en kanna med blommande blåbärsris och vita tulpaner.
Känner du våren...
Jag gör både hos dig och hos mig.
Kram och ha en skön vecka
Annika

OF SPRING AND SUMMER sa...

Kul inlägg! Väldigt inspirerande. Gillar din tekopp som är röd på insidan! Ovanligt med blåbärsris. Fick en prenumeration på Country Living i julklapp. Där kan man hitta mycket som inspirerar!
Ha det bra.
Kram Ingrid

Lilla huset på prärien sa...

Vad härligt det ser ut med tidning och mys! Tomaterna ser goda ut - lycka till med dem. Själv brukar jag få färdiga plantor som mamma har "fixat" fram :)

Jenny

Kattfot sa...

Vilka mysiga bilder. Country Living är en nyfunnen favorit. Alltid så vackra bilder och trevliga reportage.

Vilka söta klockor i riset. Har aldrig tänkt på hur de ser ut :) Hoppas du får en fin vecka.

Kram Catrin