lördag 27 februari 2010

Drama i vinterträdgården!

Ett spännande "drama" utspelades utanför mitt fönster igår. Jag är som ni kanske redan förstått väldigt intresserad och fascinerad av fåglar. Plötsligt slår en tornfalk (rätta mig om jag har fel) ner i häcken. Stor kalabalik!! Skator, kajor skäller som galna på falken som försöker bemästra sitt byte (en koltrast...synd men det gäller att se upp).


Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att gå ut och spana (med kameran i högsta hugg så klart).


När han/hon tyckte att jag blev för närgången flög den upp och satte sig på vindflöjeln på vårt hustak. Verkligt snygg prydnad må jag säga. Otroligt vacker fågel!


Nu var det ju inte bara jag som var intresserad utan även grannens katt som med stor möda klättrade via ett träd upp på vårt garagetak. Jag försökte övertyga honom om att detta bytet kunde han nog glömma........



.......men han tyckte nog att det var otroligt intressant.



Efter en stunds beundrande av den vackra fågeln hivade vi in katten och jag själv gick in så han kunde avsluta sin middag i lugn och ro. Han var väl hungrig han också.


När jag i morse gick ut för att inspektera "brottsplatsen" så fanns det bara några små grå fjädrar kvar som visade vad som hade utspelats sig.

11 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Jag kan bara säga ett ord...
H Ä F T I G T

Hem och Harmoni Marie sa...

Oj, tänk vad man kan få se. Och vilken tur att du hade kameran redo..

Kattens blick säger liksom allt!

Ha det gott, kram Marie

A Poetry of a Home sa...

Ops,
två kungar i trädgården, men nog var det bra att ni hivade in katten.....så han inte hamnade i klorna på en hungrig tornfalk.
Häftigt som sagt var, vilken tur du hade.....med kamera o allt.

Randi sa...

Vilken dramatik! Och så snabb du var med kameran. Jag hinner aldrig ta fram kameran, byta objektiv...mm innan äventyret är över. Vi har massor med rovfåglar här och jag tele, men det resulterar aldrig i några bilder...*snyft*.
Önskar dig en fortsatt skön helg!
Kram Randi

JULIEK sa...

Sååå spennende. Inte ofte man får dom så næra : )

Rosenvit sa...

Åhhhh så "grymt" häftigt att få uppleva. Naturen och djuren är så basic som sätter igång många känslor.

Ha det härligt
Anna

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Så fint och väldigt spännande skildrat, vardagsdrama.
Sånt man själv hoppas på att få vara med om nångång OCH ha kameran redo just då....

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Förresten, jag måste säga att du har den finaste av alla foton i din header. Supersuperfin!

Poppins sa...

Oj, det låter verkligen dramatiskt! Tur att ni tog in katten innan den blev för stursk och trodde den kunde ta sig ett byte.

Jag antar att snön i din trädgård nästan har försvunnit nu. Töandet gick snabbt så fort det blev lite plusgrader. Nu ser jag gräsmattan och altanen igen. Hoppas att du njuter av solen idag (tisdag).

kramar från Poppins

Kattfot sa...

Ojoj vilken tjusig påhälsning! Kan tänka mig att det blev kalabalik hihi :) Tycker han passar fint uppe på vindflöjeln.

Kram Catrin

Olga T sa...

Wow! Det där äventyret hette duga! Och du fick bra foton av det. Gäller att vara kall i de lägena.