tisdag 29 mars 2011

Penséefrossa och vinterkyla....

.....ja, tänk att inte denna envisa kyla vill släppa taget. Det är nästan så att man fryser mer nu än i vintras, men det är väl kläderna som gör skillnaden, men roligt är det inte.


Roligare och framförallt skönare var det att få besöka en lokal odlare av penséer och få gå i värmen bland tusen och åter tusental underbara små doftande penséer. Här fick man välja ut sina favoriter vilket inte är lätt. Svårt var det också att inte förköpa sig och ganska många kom med hem och lyser nu upp växthuset (6 grader...Brr!).






Så härligt med denna mångfald och massverkan är fantastisk!


En vacker röd trollhassel står och fryser, väl så vacker som den vanliga gula.



Jag kände att jag nästan var tvungen att bädda om de små liven så de inte fryser om fötterna.


Nu kliar det verkligen i fingrarna efter att få plantera om pelargonerna, skola om frösådden (pyttesmå penséer där också) och annat vårpyssel, men som det var idag är inte roligt. Har i alla fall klippt ner de torra perennerna, krafsat fram julrosorna och där är det knoppar överallt, hittat min lilla gullviva som också lever.....tänka sig!! Ha en fortsatt bra vecka allesammans

3 kommentarer:

Roser og Patina sa...

Hvilken herlig tid vi går inn i nå:) Nydelige bilder du viser! Vil gjerne følge deg videre:) klem fra Ellen.

Malin sa...

Så vackert...o det borde nästan vara en varningstriangel utanför plantskolorna nu...jag var där i måndags och greps av fullständigt habegär...dessutom fanns "allt"...Det blev rätt bra i alla fall och de jag fick med mig hem var hanterbart...kallt är det men jag är helt salig av att snön är borta!

Kramar från Malin

Annika Christensen sa...

Hej!
Vilken fin bild! Denlilla solstrålen passar bra där i lilla skrinet.
Hoppas att allt är väl med dig.
Nu kommer våren...
Ha det gott
Annika