måndag 9 maj 2011

Välkommen lilla träd....

Vi har i dagarna utökat trädgården med ett litet silverpäronträd. Det är så vackert med sina grå silvriga blad. Jag har läst att det också kallas för norden olivträd och det låter ju spännande för framtiden.



Hoppas att det kommer att trivas (jag lovar att gulla med det riktigt mycket nu) och att det kommer att blomma så här vackert kanske redan nästa år.



Lite tråkigare är det att min älskade New Dawnros inte mådde så bra efter vintern så jag har med sorg i hjärtat klippt in den hårt....och det blev verkligen inte många grenar kvar. Jag har hört att kanske kommer den med ny kraft tillbaka till mig, det är ju det jag hoppas på.......



....för jag kommer att sakna mitt rosa, doftande rosentak över altanen........



.....och att kunna plocka in buketter av denna underbara ros som följt mig ända sedan jag var liten. Vi får hålla tummarna och hoppas att jag kan säga "På återseende"!



Slutligen en bild på alliumblomman som verkligen kränger av sig vinterjackan för att kunna fälla upp sin fina runda blomma.



Här råder nästan sommar......men lite regn behövs (förlåt så mycket!!)

7 kommentarer:

Roser og Patina sa...

For et nydelig tre!! Sølvpære har lenge stått på min ønskeliste men har vært vanskelig å få tak i her i norge. New Dawn skyter godt med nye skudd på en sesong, så du vil få mye blomster i år også:) Klem Ellen.

Högagärde sa...

Gratulerar till silverpäronträdet. Det är ett fantastiskt träd. Jag har själv med ett i mitt senaste inlägg. Familjen är lite sur för att det skymmer utsikten med det är sådana smällar man får ta.

Malin sa...

Visst behövs det regn...det är kruttorrt i marken och det blir lite väl tråkigt att börja vattna redan...
Ett Silverpäron har jag också funderat på men fram tills nu då jag läser din sida så hade den planen fallit undan...Så tack för påminnelsen...undrar om det finns på "min" planskola...hm...
Det har varit sommar här också och det är helt otroligt skönt...jag blir stundtals helt pirrig i kroppen av lycka över att det är den tid det är...

Kram från Malin

Poppins sa...

Hoppas din ros kommer tillbaka men jag har märkt att rosor oftast tycker om att bli hårt nerklippna.
Lycka även till med ditt "olivträd". Det kommer att bli vackert.
Nu kommer lite kyla tillbaka men vi får hoppas att det inte blir alltför kallt så det skadar allt som kommit i gång att grönska och blomma.
kramar från Poppins

Trollmor sa...

Vilket fint litet träd som kommit i din ägo.
Hoppas att din ros får förnyad kraft, det ser fantastiskt ut med ditt rosentak.
Lite regn gör gott, här smattrar det mot fönstret just nu.
Tack för din medkänsla med vår Varg.
Jag tror som dig att de följer oss fortfarande vid vår sida.
Varmar kramar Trollmor

Rajson sa...

Hoppsa verkligen din kära ros kommer igen!
Nu har tom vi fått regn så allting är otroligt frodigt!Det går bara lite för fort!
HA det gott!

Anne-Lie sa...

Åh! ett sånt päronträd vill jag ha...