måndag 9 juni 2008

Trädgårdsrundan !

Här kommer en litet smakprov från årets Trädgårdsrunda i Nordvästra Skåne. Helgen var bedövande varm men de flesta trädgårdarna bjöd på många sköna skuggplatser att njuta av härligheten från.
Här är bilder från Skogvaktarbostället i Himmelstorp på Kullaberg hos Laila och Lennart Olofsson, gamla "bekanta" som man gärna vill se igen.



Sedan besökte vi grannen Sylvia Wihlborg i Mölle-Hässle, även det ett trevligt återseende.


Färden gick vidare till Höganäs där vi tittade in hos Marika Csiger-Axelsson där man bland annat fint även kunde beundra hennes 60 år gamla pioner.





Sista stoppet för dagen blev hos Rolf och Gunilla Bengtsson i Rögle. De var för oss en ny bekantskap. Deras underbara trädgård är uppbyggd kring de gamla träden från 1920-talet. Här fanns även ett vackert växthus byggt av gammalt återvunnet tegel och glas som låg inbäddad in den underbaraste grönska och tända ljus skapade stämmning trots solskenet utanför. Rolf är keramiker och visade även upp en del av sina alster så där svävde det yppiga damer bland trädgrenarna som t.ex denna flicka som sitter på sin gunga.

Hängande i träden fångade keramikfat med vattenblänk solens stålar och den blå himlen och förde ner dem i den lummiga grönskan.
Trötta, varma men mycket nöjda och inspirerade styrde vi kosan hemåt för att äta en bit mat i vår egen trädgård.
Fortsättning följer...

7 kommentarer:

Marina sa...

Tänk att jag sldrig varit på trädgårdsrunda! Jag bara måste bli färdig till det nästa år för nu är de tju försent. Fina bilder du visar. Växthuset fastnade jag mest för. Vi ska ju snart börja bygga nytt.

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad härligt! Och vilken underbar idé att bjuda på sin trädgård sådär som alla deltager ju gör. Hrligt!

Ninni sa...

Vilka underbara bilder och vilken fin dag ni verkar ha haft. Keramiken var mycket fin, skulle alls inte ha något emot att ha en sådan dam hängande i mitt körsbärsträd hemma i Sverige.
Kram Ninni

Anonym sa...

Härliga bilder! Vi orkade bara med två trädgårdar i närheten av Landskrona (Glumslöv)... Värmen och två barn satte stopp för vidare eskapader. Det där växthuset såg ju verkligen toppen ut.

Trollmor sa...

Vilken härlig trädgårdsrunda, kan tro att ni kände er nöjda sedan!
Det låter så spännande med dessa turer i trädgårdar.
Och du, vilken underbar bild på kissemissen här nedan. Jag kan inte sluta le varje gång jag tittar på den :-)
Hoppas att du har det riktigt skönt nu i allt det underbara gröna.
Många kramar

Anonym sa...

Hej, saknar redan solen och den bedövande greklandsvärmen. Idag onsdag fick vi en och en halv störtskur. Det var ju välbehövligt fast vi vill ha mer. Har en gudomlig blommande ros som jag ev. köpte hos Flora Linnea, rödrosa stora blommor. Blommar nu för fullt. Jag och namn. Skulle såklart skrivit upp det. Har en Blush Damask som har brett ut sig över3-4 m2 rdan efter kort tid.

Det är så kul med rosor, men man måste sköta om dem ordentligt.

Kram
Genarpsladyn

Poppins sa...

Jag tänkte på dig när jag var ute på Trädgårdsrundan och att vi kanske passerade varandra i en trädgård utan att veta om det!
Himmelstorpet var verkligen himmelskt. Men tyvärr hittade vi inte till trädgården i Rögle utan fortsatte vidare till nästa mål. Men det ångrar jag nu när jag ser dina härliga bilder.
kramar från Poppins