söndag 28 januari 2007

Det magiska pyntet

"För mig är pyntet och trädgårdens växter ett illusoriskt samspel, där den ena parten inte klarar sig utan den andra. Kanske är det i mötet som den magiska känslan föds, i det outtalade, sparsmakade eller den huvudlösa kreationen."

Citat ur Hannu Sarenströms bok Trädgårdsmagi


Hannu som är lite av en "husgud" hos mig har alltid en förmåga att uttrycka känslor för trädgården på ett både poetiskt och träffande vis.

Frågan om det är OK att ha "pynt" i trädgården eller inte har ju varit en omdiskuterad fråga. Jag hade väl den ståndpunkten från början att det inte var snyggt ända tills jag ramlade på en ena mysiga saken efter den andra som jag faktiskt tycker ger en personlighet till min trädgård.

Jag tycker att det är roligt när man bara anar att det finns något gömt bland växterna.

Plötsligt sitter den bara där, den svarta ganska fula katten mitt bland riddarsporrana. Det kan faktiskt vara rätt häftigt.


Fågelbadet är ett gjutet betongfat i modell av ett stort blad. Där är det alltid full rulle med badande småfåglar. Det är underbart att titta på.

Detta lilla keramikfat hänger i pergolan med några stenar i och lite vatten.


Sist men inte minst den söta katten i betong som sitter och bevakar blommorna på altanen. Det verkar som mina favoriter är katter och fåglar och det stämmer nog ganska väl.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sååå mye fint du har i hagen, jeg liker litt pynt i hagen jeg...Blir mer spennende med litt andre ting innimellom....

Støpte litt forskjellig i fjor sommer, og det kommer nok mer i år, for det var kjempe gøy!

Flotte bilder, nå er det bare å vente på våren!

JULIEK sa...

Å så fint du har det i din trædgård. Tycker veldigt om at något er gømt blant væxterna. Herlige kattefigurer du har, jag elsker alt som har med katt å gjøre og blir så glad av slike bilder : )

Anonym sa...

Vackra saker du har i din trädgård. Pynt är vackert om det inte är för pjullrigt, gärna naturligt materiel och en funktion som ditt fat som hänger i pergolan.... en vågskål i trädgården..

Hannele på Hisingen sa...

Hannu är bra, fina bilder.
Ingen trädgård utan en tomte :)

Karin sa...

Så härliga bilder! Din trädgård och pyntet ser verkligen ut att vara i harmoni. Jag prioriterar växterna men tycker att rätt sak på rätt plats kan tillföra det där lilla extra.

Lusthuset sa...

alla: Roligt att ni tycker att det är vackert. Det är ju alltid en avvägning så det inte blir för mycket av det goda. Vad man längtar till sommaren när man ser på sommarbilder, men den kommer väl så småningom-