lördag 20 januari 2007

Sommarens fröjder

Idag har jag varit ute och köpt fröer för sommarens fröjder. Gick i affären och botaniserade bland alla olika fröer den ena mer lockande än den andra. Regnet vräkte ner. Det smattrade muntert mot glastaket i Garden Centret (som det heter numera). Att gå och titta på och välja bland alla dessa olika fröer ger samma lyckokänsla och förväntan som bokrean (årets andra stora begivenhet för mig). Jag tänker presentera mina fem favoriter som jag odlat i flera år och alltid blivit nöjd med.
Tagetes erecta 'Vanilla'. Ger många fina buskiga plantor. Blommar långt ut på hösten. Jättefin.


Prins Gustavs Öga. En växt med många små blå blommor. Går bra att odla tillsammans med andra blommor i kruka. Jag hade den tillsammans med lavendel och vita luktärter.

Vit Luktärt 'Royal White'. En klassiker. Har i år köpt även en blå 'Royal Navy Blue'. Blått och vitt är mina favoriter.


Krasse. Låter kanske lite tråkigt, men det är det inte. Denna är en slingerkrasse och heter 'Milkmaid' och är helt bedårande. Både jag och grannen på andra sidan planket hade stor glädje av den.



Slutligen sist men inte minst kommer "Fattigmansorkidé" eller "Fjärilsblomster". Fick en planta för några år sedan av min kusins man som har gröna fingrar och den var bara helt otrolig. Har sedan dess sått den själv och bara njutit av alla de små söta orkidéliknande blommorna som kommer i massor.


Tänker nästa gång visa nyheterna som jag skaffade. Växter som jag inte provat på förut, för det måste man ju också ha. Det är ju spännande.

6 kommentarer:

JULIEK sa...

Så utrolig vackra bilder du viser. Ble jættenyfiken på Tagetes "vanilla". Har inte sett sånna førut. Får lust å prova sånne. Odlade du dom från frø?

Anonym sa...

Visst längtar man som en tok till våren och sommaren och blommorna och solen och långa kvällar och ...... Vilka fina blommor. Har du gjutit betongfatet på bilden längst upp själv? Är sugen att prova men har inte kommit längre än till tanken ...

hulukvarn sa...

Vad härigt att planera det som komma skall! Tack för inspiration..

elin1976 sa...

Så flotte bilder. Lengter etter sommeren. Ha en fin SØNDAG. Elin:o)

Lusthuset sa...

julie: I de flesta fall tycker man ju att vanlig gul-brun tagetes inte är så rolig, men den här vita är läcker. Lättodlad och tacksam.
lime: Nej tyvärr har jag inte gjort det själv. Det är jättefint och var ett fynd. Småfåglarna älskad det och i somras när det var så varmt så såg jag en geting som satt och drack det har jag aldrig sett förut.
hulukvarn: och elin1976: Visst är det underbar att planera och drömma om våren och sommaren.

Hannele på Hisingen sa...

Vilka vackra tegetes.