söndag 26 augusti 2007

Färg och inspiration!



Det har varit den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero i helgen och det är ju ett av årets stora begivenheter. Vädret var på vår sida och solen sken och köplusten svallade. Man går tills fötterna värker eller plånboken blir tom vilket som nu kommer först. Så mycket roliga grejer till oss trädgårdstokiga. Allt från växter, lökar, krukor och massor av ROST. Det är tydligen den stora trenden i år. Där trodde man att man var lite originell som gillade det. Pyttsan så var det inte!


När man går runt så där är det naturligtvis alltid något som man faller för direkt som denna vackra krona att hänga upp i trädgården. Lätt att göra efter och vacker blir den.



Varje år är ett stående tema att några speciellt utvalda personer eller företag får duka var sitt bord. I år var det tidningar ur Allerkoncernen som stod för borddukningen. Detta första som är min favorit är dukat av Femina. Vackert och stilfullt. (Tillägg: Detta bord vann omröstningen hos publiken)




Här kommer det fräscha och spralliga färger i tidning Hemmets journals dukning. Riktigt roligt är det att se för en "vit" människa som jag och som kan behöva en "färgchock" ibland.


Vacker varm röd färg, fina korgstolar och röda äpplen.



Även om detta bord riktigt sprakar det av färger. Jag tar med bilden för att den är en kombination som jag själv aldrig hade kommit på, men roligt och annorlunda i alla fall. Tidningen Allt om trädgård står för detta bord.



Kring detta bord var det en jättemysig blandning av gamla föremål som bildade en fin miljö där man bara ville slå sig ner bland pelargonerna och ta upp stickningen och sitta och njuta i den fina gröna miljön. Allers hade fixat detta.




Skulle jag rösta på något av dessa dukade bord hade det legat närmast till hands att välja det vita Feminabordet, men egentligen var nog Allersbordet det hemtrevligaste så kanske hade min röst nog hamnat där ändå.

Tre trädgårdsredskap i ny snittsig utformning. Gummistövlarna!


Gräsklipparen!



Vattenkannan!

Visst är de vackra och annorlunda. Detta var några spridda bilder från den inspirationsdag som det är att besöka den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero. Det finns så mycket att se och göra för att inte tala om alla trevliga trädgårdmänniskor som vimlar omkring där.

Ha en skön vecka.

4 kommentarer:

Poppins sa...

Vilka härliga bilder! En sådan färgprakt som gör mig jätteglad. Jag är ju färgmänniska, vit är bara EN färg för mig. Den sista på vattenkannan var ju helt underbar.
Och borden...
Vi åkte inte dit för vädret idag var så blåsigt och tråkigt. Har varit på för många trevliga tillställningar denna sommar där upplevelsen har varit en besvikelse pga av vädret. Orkade inte med en till ;) Ni gjorde nog rätt som var där på fredagen.
Men, hur går det med kameran? Glöm inte att berätta.
kramar

JULIEK sa...

Oj så fina bilder. Her kan man ju drømma sig bort : )

Anonym sa...

Så mycket inspiration du måste fått.....dina bilder får det att spritta i hela kroppen på mig.....såååååååå läckra färger! Visst är det vackert med vitt men utan färg hade livet blivit trist....som att vandra omkring i en paket mjölk..:=) Jag skulle gärna varit med där nere i Sofiero...känns det som. Tack för ett härligt inlägg!
Kram

LISEN sa...

Åh, vad roligt att se dessa bilder! Jag håller helt med dig om borden. Feminas var väldigt vackert...Och Allers såg mysigt ut.