onsdag 15 augusti 2007

Shop stop!


Idag när jag var nere på stan en sväng tänkte jag titta in på Åhléns för jag hade sett en del fina saker i mina heminredningstidningar som kom från denna butik som har ett fint och fräscht sortiment. Hittade då denna mortel som jag var sugen på. Den var stor och rejäl och mycket bättre en den lilla som jag hade innan. Där stod den och bara väntade på mig. 250:- kostade den och var i riktig sten. Sagt och gjort jag slog till köpte och betalade. När jag fick de tredubbla påsarna i min hand kände jag vad den vägde....hur många kilo som helst. All vidare shopping var härmed inställd för dagen. Detta kallar jag för planering.

Fin är den i alla fall och jag är övertygad om att den kommer jag att använda mycket.
Dagen innan omsatte jag ett presentkort från Flora Linnea till denna fina järnkrona som jag suktat efter ända sedan julmarknaden i fjol. Den är sååå fin och kan användas till mycket...tänk mossa och äpplen till höst. Det blir nog fint.



Pengarna räckte även till dessa två höstlöv i rostig metall. Nog är de fantastiska.

Maken säger ofta "Har inte du nog med saker?" Har han rätt eller....?

15 kommentarer:

Karin sa...

Jag dånar! :) Så mycket rost i ett och samma inlägg, det blir nästan för mycket för min del. En krona och även rostiga löv har stått på min önskelista länge nu. Det kommer att bli fint med mossa och annat vad det lider. Härligt med en mortel också. De är ju så användbara. :) Kram!

Anonym sa...

Fin mortel. Har min mors gamla i sten. Försättsbilden är lite höstlig. Vill inte.....

Genarps bag lady

Birgittas minnen sa...

Maken har fel och du har rätt. Kul att höra att morteln gick före annan shopping. Helt rätt, man måste ha en mortel, helst en tung en. Den rostiga kronan och bladen, så vackra. Vissa saker behöver man bara, så är det. Ha det gott.

Poppins sa...

Den där kronan har jag också haft ett gott öga till! Den är sååååå fin. Ska bli kul att se hur du använder den, det glädjer mig att den har hamnat i ett sådant bra hem. :)
Löven såg ju helt bedårande ut också. Liksom morteln som var ett fynd.

Jag har tänkt att nu måste jag sluta handla. Ända sedan jag började blogga har jag drabbats av "ha-begär" sällan skådade. Det måste vara all inspiration som gör att man måste ut och handla. Men nu inser jag att det helt enkelt inte finns plats för mer i huset. Avskyr när det blir överbelastat med saker.
Mitt problem är att min man är precis tvärtom. Han säger: "Passa på att handla nu när du ser något som du tycker om!" Gulligt men frestande.
kram

Marina sa...

Oj, vilken fin krona! En sån står på min önskelista sen länge.

Lusthuset sa...

karin a: Ja, du anar inte så mycket rost det fanns. Många bord fulla med allt från flätade korgar till krokar och de fina löven. Det är populärt skall jag säga. "För mycket och för lite skämmer allt" brukar man ju säga så jag får väl placera dem på olika håll.

genarpsdamen: Nej det är inte höst ännu det dröjer lääänge...eller?

birgitta: Visst måste man bara ha den och kronan har jag längtat efter länge. Maken tyckte den var fin, halva presentkortet var ju faktiskt hans men som jag nu satte sprätt på.

poppins: Ja det där med att handla är väl ett "problem" man vill ju så gärna ha det som är vackert. Det är som med inredningstidningar. Jag bestämmer ofta att NU skall jag säga upp de flesta och bara ha någon favorit kvar för många är ju rätt lika. Hur går det...jo jag säger upp dem men ser dem i affären och bara åker dit på dem direkt, de är nästan beroendeframkallande.

marina: Ja, jag är verkligen glad för den.

Kram allesammans

Anonym sa...

Ååååh vilka underbara höstlöv... vill haaaaaa :) Trevlig helg!

Lusthuset sa...

ljuvligt hemma: Ja, är de inte fina och för det facila priset ac 19:-/st tyckte jag var prisvärt. Ha en skön helg du med. Kram

JULIEK sa...

...men oj dom løven var ju helt spesiella. Jættefina. En mortel har man ju alltid bruk før. Min make sæger ofta også så dær. han tycker vi har nog saker nu : )

Lusthuset sa...

julie k: Ibland hittar man saker man tycker riktigt mycket om och då kan man bara inte avstå. Maken tycker för det mesta om de saker jag köper och det är ju bra för han får ju också njuta av dem.
Ha en bra helg och hoppas att du får rätt på trasslet med din blogg för det är ju inte roligt. Kram

Solsjö - Under en vind sa...

Ibland ser man nåt man bara måste ha, å då kan man inte få det ur tankarna innan det finns i hemmet! Så jag förstår precis....hi hi! Du har en mysig blogg! Ha en underbar helg! Kram!

Lusthuset sa...

uppe på vinden: Visst är det så att vissa saker kan man bara inte låta bli. Kul att du tittade in. Roligt att du tycker om min blogg. Välkommen tillbaka. Ha en skön helg du med. Kram

Anonym sa...

Haha, är inne och läser min kommentar som jag skrev och det låter ju inte klokt det jag skrev. "Det blir nästan för mycket för min del". Det var skrivet med ironi. Jag är så förtjust i rost att mitt habegär blir så stort när jag ser vad du köpt. Hihi. Fast som du skriver så gäller det att använda även det rostiga på rätt sätt. KRAM!

Lusthuset sa...

karin a: Jag för stod att du menade det på det viset. Vår granne en äldre man kan inte för sitt liv fatta vad det är för fint med " det där rostiga skräper, som bäst passar på tippen"...ja, så smaken är som sagt olika. Ha en skön kväll. Kram till dig också.

Eleonor (Elle) sa...

Vilka härliga fynd!!! Ha det gott!