torsdag 7 februari 2008

Våra systrar gå i brokiga kläder...

Våra systrar gå i brokiga kläder
våra systrar stå vid vattnet och sjunga
våra systrar sitta på stenar och vänta
de hava vatten och luft i sina korgar
och kalla det blommor.
Men jag slår mina armar kring ett kors
och gråter.
Jag var en gång så mjuk som ett ljusgrönt blad
och hängde högt uppe i den blåa luften,
då korsades två klingor i mitt inre
och en segrare förde mig till sina läppar.
Hans hårdhet var så öm att jag icke gick sönder,
han fäste en skimrande stjärna vid min panna
och lämnade mig skälvande av tårar
på en ö som heter vinter.-
En dikt av Edith Södergran


På bokrean förra året köpte jag helt spontan en bok med samlade dikter av Edith Södergran. Jag måste erkänna att jag hade inte läst något av henne tidigare och visste inte mycket om henne......men hennes dikter har gripit mig mer än jag kan säga. Denna dikten hittade jag igår när jag kunde sitta en stund i solen i växthuset och läsa. Jag tycker att den är bland det vackraste jag läst. Tänk snart är det helg igen och idag var det ljust länge.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Edith Södergran - underbart och smärtsamt på en och samma gång! Henens läste jag ofta som nybliven 20-åring som just flyttat hemmifrån, bejakande det stora i livet, konst, litteratur och framförallt möten med nya människor på min dåvarande folkhögskola! Tack Lusthuset för denna återblick till en nu för alltid gången tid!

Lusthuset sa...

anne: TÄNK att du hann fånga det så snabbt medan jag höll på att trixa med inlägget. Det vill inte se ut som jag vill. Visst är den underbar och många fler, ja, en hel värld öppnade sig i den boken. Ha en skön kväll och sov gott mina "töser" Kram!!

Ottilias Veranda sa...

Verkligen vacker dikt minsann och vinterbilden är jättevacker också!
Vi har nog hennes diktsamlingar någonstans bland alla böcker men jag har inte kommit dit än! Men nu kanske!

Liisa

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Det där var allt en fin dikt. Tänk så mycket det ger med fina böcker.
Och bokrean längtar jag verkligen efter:)
Fin bild också.
Ha, en trevlig helg
/S

Annie - Annalunda sa...

Edith Södergrans dikter är vackra och smärtsamma...underbart vackra bilder!!!! ....och vi längtar tills dess att knoppar brista...

Kram Annie

Trollmor sa...

Så vackert! Det är roligt när man finner på något som bara tar tag i en lite sådär oväntat.
Din bild är underbar.
Ha en riktigt skön helg!
Varm kram

Karin sa...

Det var en otroligt fin dikt! Tack för att du delar med dig.

Ha en fin helg min vän! Kram Karin

Poppins sa...

Innerligt och vackert så det gör ont...
Jag är kluven inför dikter. Trots att jag är en riktig bokmal har jag aldrig riktigt fastnat för dikter. Så jag har inte heller läst Edith Södergran förutom någon enstaka dikt som jag ramlat över.
Men ibland kan en dikt gå rakt in i hjärtat, precis som den du delger. Kanske jag ska läsa fler av henne?
Ha en bra helg, solen skiner ju idag!
kramar

Kattfot sa...

Vacker bild till en vacker dikt! Ha en fin helg. *kram*

Lusthuset sa...

alla: Tack för att ni uppskattade dikten, jag kunde inte slita mig ifrån den utan läste den om och om igen, så jag kände att jag bara måste dela den med er.

poppins: Jag har nog inte läst lyrik så mycket heller, men gjort några försök ibland. Denna boken av Edith Södergran var ett rent impulsköp och jag har inte tittat på den förrän nu. Där är många dikter som jag tycker om. Tror att jag skall ta reda på mer om Edith S. Vad jag förstår var hon inte precis en lycklig person eller så har jag fel. Passa på att njuta av det fina vädret.

Ha en skön helg allesammans. Kramar!!

Annie - Annalunda sa...

Din blogg är ju en av mina favoriter så det finns något till dig på Annalunda! Ha det gott ~ Annie