onsdag 14 februari 2007

Rent hus


Nu när ljuset återkommer får man en längtan efter att städa ut vintern och ev. rester av julen i form av små pepparkakssmulor som har letat sig in i svåråtkomliga hörn. Häromdagen när solen sken så vackert och jag satte glasögonen på näsan så bara såg jag alla små krumelurer som satt och lurade i hörnen. Nej nu skall de ut. Projekt köksstädning!
Har inte gjort allt på en gång utan tar det i etapper. Började med att byta gardiner och satte upp vita gardiner som jag köpte på rea en gång i somras på IKEA. Nu blev de fina. Lade vit duk på bordet, samlade ihop ljus och blommor bl.a en ljusblå hortentia och en vacker vit lykta som jag fick av maken på Alla Hjärtans Dag. Så ljust och vackert och inspirerande det blev. Köket såg redan nystädat och rent ut bara efter detta. Men ugnen skall såptvättas och frysen frostas av och skåp och lådor tvättas och dammsugas. Sist blir det det vita klinkergolvet som får sig en omgång. Har ni sett fogarna på ett golv i ett kök på nära håll. Ja, ja man måste ju leva och det gör vi för det mesta i köket så det blir ju så då. När detta är gjort är jag förhoppningsvis nöjd och kan möta våren med tillförsikt.

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Det ska jag också... i morgon :)

Lusthuset sa...

hannele: Lycka till! Man blir nöjd när man är klar.

Anonym sa...

Jag känner nu också för en rejäl vårstädning... tack för "städinspirationen" :)

Karin sa...

När dagarna blir längre och solen skiner lite mer behöver man städa för att släppa in våren! Känslan av riktigt nystädat är underbar. Vacker bild du visar, förmedlar den känslan väl! Hoppas Alla hjärtans dag var fin. Bilden från möbelvaruhuset är läcker. :)

Kattfot sa...

Åh så fint du gjort i ditt fönster. Ljust och fräscht...precis det som behövs nu :-)

Lusthuset sa...

ljuvligt hemma: Roligt att du blev inspirerad, för det behöver man. Lycka till!
karin a: Fönstret blev jag nöjd med och blir motiverad att fortsätta med de mindre roliga bitarna som t. ex ugnen. Usch! Tänk så trevligt med alla kommentarer från rara "okända" vänner. Det tycker jag är underbart. Kortet är bara så fint så jag bara kände att jag måste "låna" det.
fröken kattfot: Jag blev riktigt nöjd med fönstret. Idag sken solen in och gjorde det bara vackrare. Så skönt med ljus.