lördag 3 februari 2007

"Stillhet och eftertanke"

I julas kom Gudrun Sjödéns vinterkatalog ut med ett gustavianskt tema. Den var så vacker och inspirerande. Jag tycker mycket om denna stil med sin vita, strama lätthet. Här är både bilder på ting jag skulle vilja ha, som står på min önskelista för framtida inköp samt några möbler som jag redan har.



Stolarna och bordet är från Ilva som heter Gustav III. Mycket vackra! De ser mycket dyrare ut än de är.

Bilden har jag lånat från "Country Homes and interiors" som i sitt februarinummer har ett fint reportage om skandinaviska möbler. Där hittade jag just en sådan vacker stol. Tänk så fint man kan göra det med lite kudde och överdrag med volang.


Moraklockan är min egen och är arvegods. Den fungerar tyvärr inte men är fin och pryder sin plats i vårt matrum.

Denna stol med sängbord köpte jag på auktionen när Ramlösa Hälsobrunn stängdes för många år sedan. Kudden har jag köpt på IKEA. Passar också i matrummet som sällskap till Moraklockan.

Sängen här kommer också från Ilva och ser fräsch och skön ut. Den skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sova i.

4 kommentarer:

Kattfot sa...

Det var mycket fina saker. Bildena från din lilla hörna passade ju så bra in i helheten...jättefint!

Anonym sa...

Fantastisk flott klokke, stol og bord! Gjør jo ikke noe at klokken ikke virker, den er jo nydelig i seg selv!

De har såååå mye fint på Ilva, kunne ønske de hadde et stooort varehus i nærheten av meg!

Karin sa...

Härlig inredning. Så fint du har det! Blev lite nyfiken på Ilva - ligger det nere i Skåne?

Lusthuset sa...

karna: och karin a: Jag är jätteglad för klockan ändå fast den inte går längre. Lika bra det för den förde ett himla oväsen.
ILVA är en danskt möbelkedja som nu har öppnat ett varuhus utanför Malmö. De har mycket fina och speciella möbler så är ni i Mamö eller Köpenhamn så missa inte det.