fredag 20 april 2007

Sören Ryge


Vi här nere i Skåne är lyckligt lottade eftersom vi har möjligheten att även se TV från Danmark. Jag måste erkänna att jag tittar väldigt ofta på dansk TV. Danskarna har en förmåga att göra program med hjärtat.

Jag måste i detta sammanhang berätta om min absoluta favorit. Han heter Sören Ryge (Pedersen) och gör bl.a program från sin egen trädgård.

Han gör även otroligt intressanta porträtt av fantastiska kvinnor och män, helt vanliga människor men med något spännande att berätta, och även resesprogram från bl.a Irland och Shetlandsöarna m. fl. Jag tror att det endast är dessa program som jag även sett på svensk TV. Synd. Han är alltid själv speaker och har en mjuk och behaglig röst och talar en mycket trevlig danska. Om jag har förstått saken rätt så är han från Jylland.

De program som jag älskar mest är de där han går runt och spankulerar i sin "have" med pipan i mun. Går bara runt och visar var han har sått det ena och det andra och hur han skall ha det och visar hur det blev. Det är som att få gå runt med honom i trädgården, bara han och jag. Han är lite skäggig, lite rufsig, visar sina starholkar, sina höns och sitt växthus och även sitt "okrutt". Man får sitta på hans trappan och skåda solnedgången. Det är bara så mysigt. Nu låter det nästan som jag är lite "betuttad" i honom och det kan man faktisk bli, tro mig.

Ja nu har jag riktigt utgjutit mig om denne man från Danmark, men jag kunde bara inte låta bli. Är det någon av er bloggare som också bor härnere och som inte har upptäckt honom ännu så sänds programmen på onsdagar kl 20.00 DR1



10 kommentarer:

Poppins sa...

Nej, honom har jag helt missat. Men ska boka in en träff med honom nästa onsdag. Tack för tipset.
Det är gåva att hitta personer som har förmåga att förmedla sitt intresse till andra. Det är bara att tacka och ta emot.
Om de bara har rätt engagemang spelar det ingen roll VAD de brinner för, man blir intresserad i alla fall.
Ha en trevlig trädgårdshelg! Vädret är ju toppen.

Lusthuset sa...

poppins: Det tycker jag att du skall göra, titta på DR Derude som programmet heter. Jag tycker som sagt att han är en "mysgubbe". Der har verkligen varit fint väder idag. Tur var väl det när jag skulle till Sofiero för en "träff" med Hannu Sarenström. Sofieros Vänner fick en specialvisning. Helt underbart. Kommer att berätta mer i bloggen när jag tittat igenom mina bilder. Ha en bra helg du också.

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, en aning avundsjuk för att jag inte har tillgång til dansk tv, danskarna är bra på mycket...
Vilken underbar bild på Zelma!!! Mari.

Lusthuset sa...

guldkant på livet: Jag visste när jag skrev inlägget om Sören Ryge att det ju endast är ett litet fåtal som kan se dansk TV, men jag kände att jag ville berätta om honom. Hans reseberättelse om t.ex Irland är bland det vackraste och mest poetiska jag sett. Hoppas att SVT upptäcker honom, det vore roligt. Zelma är en riktig liten goding. Jag tycker så mycket om gammeldags randiga katter. Ha en skön helg.

Anonym sa...

Jeg ser meget svensk tv!
Jeg kan også godt lide at se Søren Ryge`s udsendelser.
Du har mødt Hannu... Fortæl!

Lusthuset sa...

losarinas mor: Det var jättetrevligt med Hannu. Jag skall berätta. Håller på att sortera bilder, det blev så många så jag vet inte vilka jag skall välja. Ha det bra.

n o r d i n g å r d e n sa...

Gud vilken läcker layout och överkant på din blogg! Så ljuvligt somrig!!! Mari.

Lusthuset sa...

guldkant på livet: Tack, vad roligt att du tycker om den.

Anonym sa...

Om man inte har tillgång till dansk TV kan man ändå se Sören Ruge genom att gå till Danmarks TV:s hemsida och se programmen via sin dator.
Jag tycker också han är helt outstanding. Allt han rör vid blir poesi.

Lusthuset sa...

anonym: Håller helt med dig!! Tänk att det går att göra bra TV på ett så enkelt, naturligt och okonstlat vis.