tisdag 10 juli 2007

Äntligen sol........

.......så man kan gå ut och njuta (läs arbeta) i trädgården igen. Röja bort spåren efter regnet och blåstens härjningar bland rosor och perenner. Det är inte så farligt som jag trodde det skulle vara utan det var riktig vackert efter att allt fått sig en riktig rotblöta. Kryddträdgården växer så det knakar. Det ser ut som en liten solig stenlagd stig in emellan kryddorna och krassen som bara brer sig och kryper längs marken. Den skulle INTE varit orange utan gräddvit men det måste ha varit en bortbyting i den fröpåsen. Tyvärr är rosenskäran som den delar kruka med ceriserosa och det blir nog inte som jag tänkt mig tyvärr. Får väl se om jag kanske tar bort de orange blommorna om det blir för "räligt" (skånska och betyder fult).


Katten syns snart inte bakom den gulbladiga oreganon och den blå kantnepetan som har tagit sig fint trots att den var så "skruttig" från början.


Den rosa rosenbönan blev väl fin. Har haft den röda tidigare men tänkte prova denna i år som heter 'Sunset'.


Efter en komplicerad fika i växthuset häromdagen när det blåste som bara den bestämde jag mig för att organisera om den lilla yta som står till förfogande 6,4 m2. Inte mycket för två fullvuxna personer samt ett antal pelargoner. Efter mycket flyttande så blev det inte så tokigt tycker jag. Riktigt mysigt.


För en tid sedan så undrade någon (Poppins tror jag att det var) hur det ser ut där jag sitter och skriver min blogg. I mitt fönster som är bakom datorn står en pelargon 'Helena' som när solen lyser visar att den har riktig päls på stjälkarna.

Blomman är jättevacker. Ett mellanting av rosa och lax. Den har ett högrest upprättstående växtsätt och när solen lyser igenom blommor och blad är den så fin att man rent tappar koncentrationen.

I fönstret hänger en gardinkappa som jag sytt av ett gammalt vackert lakan med virkad spets och fint monogram. Synd att det bara skall ligga i byrålådan.

Jag har även denna vackra glaslykta hängande i fönstret. Lyktan är från IKEA och när det är mörkt ute ser det ut som den svävade fritt i luften.

Till vänster på väggen har jag min gamla anslagstavla som är en filial till kylskåpsdörren. Här sparar jag på att möjligt, lappar med goda tankar, ideer, bilder och mycket annat. Mitt i bilden hänger min egenhändigt tillverkade ängel och min ritning av hur jag ville att kryddträdgården skulle se ut. Nu går solen ner och det var skönt att hinna med lite av varje idag. Slut för idag, tack för idag, ha en skön kväll!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Glad på dine vegne at du har fått sol :) Det er godt! Her titta solen fram i ca 20 minutter (så vidt litt sol ) i går. I dag håper jeg på dobbelt så mye hihi... :)

Mine 3 lavendelplanter som jeg har på min terrasse har fått for mye regnvann og to er døde. Håper den siste overlever. Det er så trist... og jeg gjør ikke annet enn å kille sniler. :(

Ha en fin dag :)

Anonym sa...

Vad avis jag blir... här är det fortfarande pissigt väder & ingen skymt av solen :(

Fin fina bilder, du har det verkligen ljuvligt hemma hos dig :)

Marina sa...

Jag har exakt likadan rosenböna! Tycker också att den är jättefin.
Så litet växthus? Det ser ut att vara stort med tanke på din möblering. Fint! Mitt är 5 kvm och jag får med nöd och näppe in en stol. Du har kanske inte tomater o gurka i jord bädd? Det tar ganska mycket plats.
Det är så roligt att se att andra har liknande drömmar och planer som jag. Med tanke på din lilla ritning på ansalgtavlan. Jag gör ritningar i min trädgårdsdagbok och kanske någon förverkligas en dag. /Kram Marina

Anonym sa...

Solen kom och gick..... jag hann vara ute en kväll i alla fall. Jag längtar så det gör ont efter soliga stunder i trädgården och saknar blomningen jättemycket. Tur att jag varje år sår lite krasse för den är tapper och envis, blommar trots regnet... Så mysigt du har i växthuset - jag kan skymta en boll av vidje till vänster - egengjord?

Karin sa...

Ja visst var det härligt väder igår men idag är det grått och trist igen. Men vi får njuta av de stunder som ges. Kul att det växer i ditt kryddland. Typiskt att det blev fel färg på krassen. Jag har ju sått den gräddvita (efter tips från dig) och nu blommar den så fint vid spaljén. :)

Så mysigt det blev i ditt växthus. Helt fantastiskt att du kan få plats med så mycket. Kul också att få följa med in och se din datorplats med den personliga anslagstavlan! Kram. :)

Poppins sa...

Det ser ut som växterna trivs trots allt regn. Tyvärr ser inte vår trädgård lika trevlig ut. Man kan nästan tro att vi odlar ogräs för det har verkligen frodats i blötan.
Din lilla blogghörna verkar mysig med mycket att titta på. Du verkar vara en riktig liten samlare när det gäller bilder och ordspråk. Kul! Det säger en hel del om dig som person.
Växthuset såg riktigt stort ut så du har lyckats med att stuva omkring allt för att få plats med sitthörnan.

Lusthuset sa...

alla: Ja som någon sa, solen kom och gick! Möbleringen av växthuset blev lyckad, riktigt förvånad själv att det fick plats. Nej Marina jag har inte tomater och gurka de fick stryka på foten till förmån för pelargonerna. Vi lade sten på hela golvet när vi byggde växthuset, det är lättare att sköta det då, endast vinrankan står i marken. Bollen av pil som Lotta skymtade har jag inte gjort själv utan köpt på Sofiero för något år sedan. Poppins pratade om ogräs, ja jisses vad det är mycket sådant nu. Får ta fram stora hackjärnet plus saxen till sniglarna. Ha det bra allihop!!