onsdag 12 september 2007

Lite av varje!

Idag var jag bara tvungen att klippa till vinrankan i växthuset för att ge pellisarna lite bättre livsrum och kunde samtidigt skörda lite vindruvor. De är jättegoda, men inte så stora. Man får ju äta desto fler. Vackra är de mot det höst färgade vinbladet, nästan som en gammal oljemålning.


Idag har jag även varit och tittat på rosor på Flora Linnea efter tips från Poppins som ju är en fena på rosor har jag förstått. Av dem hon föreslog föll jag för Glamis Castle och beställde raskt 3 st att förgylla min kryddträdgård med nästa år. Hoppas att det blir fint och att de hemska odjuren som härjade hos mig i våras håller sig borta.

När vi stod och diskuterade rosor med den jättetrevliga och kunniga flickan som jobbar på Flora Linnea så kom jag att tänka på en jättevacker ros som jag såg under trädgårdsrundan i våras och som jag naturligtvis inte visste vad den hette. Denna händiga kvinna ringde raskt upp den person som jag sett rosen hos och fick reda på att den heter Louis Bugnet. Var inte det fantastiskt. Den rosen står numera på min önskelista men jag kan ju inte beställa den förrrän jag vet var den skall bo i min trädgård.

När jag kom hem upptäckte jag att min "vita" solros hade slagit ut. Det har jag väntat på länge, den har stått still i växten tycker jag. Jag har värnat den mot snickare och målare som har klivit omkring i rabatterna med sina hemska stegar.....

......men nu har den öppnat sig och se så vacker den är!!



Det sista som blev gjort idag var att jag rev ner min böna som växt hela sommaren på vårt plank och se där var massor med bönor att plocka. De flesta växte inne hos grannen. Nu har jag förvällt och fryst in dem. Den gula krassen åkte också bort av bara farten för det är ju märkvärdigt vad den kan slingra sig och sno in sig överallt.
Hoppas att det blir en fin dag i morgon så vi kan åka en liten tur upp på Söderåsen för att se hur långt hösten kommit och sedan se en utställning i Åstorp av "Färgstarka lapptäcken" av textilkonstärinnan Bodil Vinke. Får ev. rapportera mer om det sedan.

5 kommentarer:

Marina sa...

VIta rosor är så vackert tycker jag. Solrosorna är nog av samma sort som jag harr hos mig. Fina!

Anonym sa...

Så fina och goda dina druvor ser ut. Nästa år kanske jag också kan odla druvor!? ;) Vilken fantastisk service på Flora Linnea. Louise Bugnet är en riktigt trevlig ros; först ut att börja blomma och sen håller hon igång hela säsongen. Den gula krassen är verkligen söt men jag håller med dig om att den växer väldigt slingrit. Färgstarka lapptäcken låter spännande! Kram!

Poppins sa...

Åh, så roligt att du valde Glamis Castle. Väntar med spänning att få se den i blom hos dig!
Lilla Louise är väl också en riktig skönhet. Hon bor inte i mina rabatter heller - ännu i alla fall :).
Och dina vackra bilder gör mig nästan mållös. Både den med vinlövet och på din solros. Underbart vackra...
kramar

Lusthuset sa...

alla: Just nu spöregnar det och blåser som bara den, så rosor och rosplantering verkar lite fjärran, men det skall nog bli av. Jag tror att jag hittat en plats till "Lilla Louise". Solrosen är jättefin men inte så stor och som tur är har inte hantverkarna trampat ner den. Gud nåde dem om de gjorde det då skulle de få med mig att göra.
Undrar om man kan göra något av vindruvorna. En väninna talade om att man kunde göra gelé kan man kanske pröva för äta alla går nog inte. Ha en skön helg. Kram.

Anonym sa...

Det är första gången jag ser en vit solros och den är så otroligt vacker!