lördag 2 juni 2007

Bakom grinden !

Del 2. Hos Sylvia Wihlborg Mölle-hässle på Kullaberg.

Upp längs en slingrande grusväg på Kullaberg hittade vi fram till denna fantastiska trädgård. Den är 900 m2 stor och består av ett charmigt myller av rosor, perenner slingrande gångar och nivåskillnader. Utsikten upp mot Kullaberg och ut mot Sundet är betagade.


Det vita korsvirkeshuset ligger inbäddad i blommor och blommande buskar, med en rosa clematis som bäddar in fönstret.


En vattenspegel blänker som ett klart öga bland prästkragar och digitalis.

Denna dammrosa vallmo var det svårt att slita sig ifrån. Knoppen är minst lika spännade som den utslagna blomman. Den skulle jag verkligen inte ha något emot att ha i min trädgård.


Alliumbollar svävar över grönskan mellan solen och skuggan.

Här föds ytterligare en utsökt vacker vallmoblomma och slätar ut sina skrynkliga balettkjolar. I blomman inre döljs en djupblå boll av ståndare och pistill.


Rosa lätta aklejablommor är som en flock vackra fjärilar mot den vit-svarta husgrunden.



Som spjut sticker irisblommorna upp ur det gröna. Denna lätta ljusblå färg och deras sirliga växtsätt är så vacker.


Ut ur den äldre delen av trädgården går man genom ett valv i avenbokshäcken. Utanför finns en lite nyare del med en vacker damm med porlande vatten och med en underbar utsikt upp mot Kullen.


Vid dammen hittade jag denna vackra ros, som börjar sitt liv som en röd knopp och sedan slår ut till en vacker vit ros. Jag har i min trädgård en ros som är lik denna och som heter 'Geschwinds Nordlandsrose'. Den har röda knoppar och jag hoppas att den blir lika vacker när den slår ut. Vi hade verkligen svårt att slita oss från denna vackra trädgård. Med mig hem fick jag ett par ruggar av en söt blå gräslilja, några svarta (nästan) violer och en ljuslila aklejruta.
Fortsättning följer....

4 kommentarer:

Poppins sa...

Vilken vacker trädgård. En härlig blandning av engelsk och skånsk trädgårdskonst. Vallmon var verkligen tjusig.
Idag ska jag också ut på en liten runda, men vi hinner nog inte ända upp till Kullaberg, tyvärr.

Hem & Harmoni Marie sa...

Vilka fina bilder! Jättevackra blommor och mycket inspiration!
Ha en bra kväll :)

Anonym sa...

Så trevligt att få följa med till dessa trädgårdar i både ord och bild! Otroligt vackra och inspirerande. Dina bilder och text är så fin. :) Rosen på sista bilden tycker jag ser ut som 'Louise Bugnet' (titta in på blogg för jämförelse). Hoppas du har haft en härlig trädgårdshelg. Ha en bra vecka!

Malin sa...

Så vackra bilder och vilka miljöer...
Malin