torsdag 7 juni 2007

Nykomlingar i trädgården!

Tänkte att jag skulle presentera några nykomlingar i min trädgård.

Först denna lilla söta gräslilja som jag införskaffade under Trädgårdsrundan. Karin A hade en jättefin bild på denna lilla sötnos. Titta här så får du se.


Här är några bilder på den lilla nävan 'Biokovo' som jag köpte på Cedergrens rekommenderad av Karin A. Den står under Katsuran och jag hoppas att den kommer att trivas där.

Detta är en aklejruta som jag också införskaffade under trädgårdsrundan. Den står i min lite skuggiga rabatt. Skir och fin är den.

Den lilla bronskatten köpte jag i Axelvold hos Lone Jönsson och Kenneth Lorentzon och den "svarta"violen kommer från Sylivia Wihlborg i Möllehässle.

På väggen utanför köksfönstret hade jag en gammeldags ros som tyvärr fick rosrost (vilket fler av mina rosor har. Hjälp! Vad gör man). OK denna ros fick jag ta bort och har ersatt den med denna klematis som heter 'Scartho Gem'. Den har samma färg som rosen hade så jag hoppas att den kommer att vara en bra ersättning. Hoppas verkligen att jag inte behöver ta bort alla rosorna. Jag har en så fin gul ros som jag har fått efter min pappa och som jag tycker mycket om. Jag ser att den också är angripen.

Här växer guldhumlen på pergolan. Den är också ny för i år.
Slutligen vill jag visa en bild på en blomma som inte är ny tvärtom. Det är en vit blågull, men jag vill bara visa den för att den är så fin. Blommorna är riktigt, riktigt vita med gula ståndare och en liten blålila skugga längst in. Mycket fin.


Ha en skön helg alla trevliga trädgårdsmänniskor och alla andra också.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Trevliga nyförvärv! Kul både med gräsliljan och nävan. Det där med dina rosor låter inte alls kul. Är det samma med rosor som inte står utvid husväggen (tycker allmän att rosor som står alltför torrt mår sämre). Här är en länk där du kanske kan få lite tips: http://www.svenskarosensallskapet.org/omrosor/svampar.html
Den klematisen har jag aldrig hört talas om tidigare men så vacker!

Lily of the valley sa...

Vilka tjusiga bilder! Aklejrutan är supergullig, skulle kunna tänka mig en sådan i min trädgård.
Ha en trevlig helg!
Kram
Lily :D

Malin sa...

Gräslilja var helt ny för mig...en sådan sötnos. Blågull har jag men det blommar inte ännu...men vitt har jag aldrig sett. Det är helt fantastiskt just nu och så mycket som dyker upp där ute...Svårt att gå in...
Kram på dig från Malin

Lusthuset sa...

karin a: Det med rosorna är verkligen ett sorgligt kapitel. Rensade Pappas ros på smittade blad idag så nu ser den lite kal ut, men den betyder så mycket för mig så den får jag ta först. Till och med de nyplanterade (förra hösten) rosorna mot vårt plank verkar också påverkade. Skall gå in på länken du skickade och se vad de föreslår. Nya blommor är alltid roligt, hoppas att dessa kommer att passa in.

Lily: Ja, den var fin, så gracil. I nya numret av Allt om Trädgård finns den faktiskt omnämnd i Ulla Hasselmarks inspirationsspalt. Kul va!

Malin: Visst är det så. Man vill bara vara ute. När man vattnat på kvällen är det så härligt. Gräsliljan är verkligen fin. Den var ett fynd tycker jag. Hoppas att den spider sig. Ha en skön helg.

Anonym sa...

Underbart vackra bilder på underbart ljuvliga blomster :)

Anonym sa...

Vackert!Vilka underbara bilder du tar!!
/anna.a dromhem.blogg.se

Lusthuset sa...

ljuvligt hemma: och anna a:
Tack snälla ni. Blommorna är fina och jag hoppas att de kommer att trivas. Ha en skön vecka.

n o r d i n g å r d e n sa...

Fantastiskt vackra bilder som vanligt, en fröjd att kika på!! Mari.

Lusthuset sa...

mari: Tack, så roligt det är att du uppskattar att titta på mina bilder, det gör mig så glad eftersom jag tycker det är så roligt själv. Delad glädje osv...

Anonym sa...

Kors - var mycket vackra bilder du visar! För bilderna om Linné - otrolig vackert allting - jag blir nästan rörd av allt vackert och skulle givetvis vilja att det såg ut så hos mig =) Och sedan bilderna från din trädgård i tidigare inlägg.... Mycket fint som blommar hos dig. Vad sät Gräsliljan är - har inte sett den tidigare, jo hos Karin i.o.s.... Den skira Aklejrutan köpte jag också på trädgårdsrundan, med hem kom också en Violruta - har suktat efter rutor länge och är extra glad nu. Kul att se vit blågull, jag har fått tag i en blå som jag hoppas blommar i år. Ha en härligt söndag i sommarvärmen =)

Lusthuset sa...

lotta: Kul att du gillar mit blomval. Mitt problem är att INTE köpa med mig hem allt jag ser för det måste ju finnas plats att sätta dem på. Gräsliljan är verkligen söt, hoppas att den sprider sig eller blir större så man kan få fler. Vita blågullet är en av mina favoriter. Den blommar inte så länge men är verkligen vit och på kvällen lyser den riktigt i skymmningen.
Linnéutställningen var verkligen vacker. Den lilla vaggar av mossa och brudsängen står på en matta av kuddmossa, det kom inte med på bilden. Runt den vackra stolen låg en krans av björnbärkvistar nästan som en törnekrona. Det är som jag skrev till karin a (se ovan) att det verkar som Linné är inspirerande.