måndag 17 mars 2008

Bäst och Pest

Jag har blivit utmanad av Poppins på Poppins trädgård att visa er det bästa med vårt hem.....men även det som är pest! Jag fick fundera ett tag på hur jag skulle presentera denna utmaning för er....men så här fick det bli.

Det bästa med vårt hus är nästan ALLT.....JA, missförstå mig rätt, inte så att det är perfekt, men det har blivit rätt perfekt för oss. Vi har under ett antal år renoverat och fixat så att det blivit så som vi (läs jag. Hrm!) ville ha det. Det bästa är att huset består av ett stort rum som verkligen är stort och ljust. Ljuset är så viktigt för oss. Den lägenhet jag hade innan jag flyttade hit hade lätt gått in i det rummet. Detta rum är så fantastiskt luftigt, ljust och härligt. Nu undrar säkert "vän av ordning" varför jag visar bilder på köket, men det är nog ändå favoritplatsen framför allt för mig där jag tillbringar mycket av min tid. Vi gjorde om det för några år sedan och jag tycker att det blev SÅ bra. Ljust och mysigt i stället för det murriga 60-talskök som fanns där innan (Ryser!!)
Från köket ser man ut i "matsalen" och sedan vidare ut i vardagsrummet utan väggar som skymmer och med stora fönster mot trädgården med mycket ljus. Nu passar det oss så bra, är t.o.m egentligen väl stort för två personer. Men huset hade kanske inte varit lika idealisk för t. ex en barnfamilj eftersom det bara finns två små rum och ett sovrum förutom det stora rummet och ett pyttelitet och då menar jag LITET badrum. Oj, om man skulle sköta bebis där.

Om vi nu skall gå över till det som är "pest" så befinner det sig i källaren (gudskelov!). Där finns en STOR gillestuga (sa jag att huset är från 60-talet). Där är det lika mörk och murrigt som det är ljust häruppe. Brun panel små glasbetongfönster och sååå mörkt....men det värsta är nog BARDISKEN !! (nu blir nog maken sur på mig). Sedan första gången jag såg denna tingest så har jag bara önskat den ur huset, men det är inte lätt för den är nog platsbyggd och väger säkert "ett ton". Keramikplattor, svart disk, inbyggd belysning och stolar som består av öltunnor. Kan ni se det för er. Maken tycker väl att den är ett minne av den "ljuva ungkarlstiden" när han kunde sitta med kompisarna och drick öl i detta pub-lika rum innan jag kom hit och vände uppochner på allting. Stackars man!! Man hade kunnat göra rummet mysigt om man hade målat ljust på väggar och golv och baxat ut "monstret" men energin tar bara slut när motståndet är så kompakt (gäller även tillfrågade målare som tyckte att "det är väl fint". SUCK!! Finns det inga kvinnliga målare?) Nu är det ju så att vi egentligen inte behöver det rummet så det får vara som det är.


Nu vill jag skicka denna utmaning vidare till KarinUte och Inne, Humlans trädgårdsdrömmar, CatrinFröken Kattfot, AnnieAnnalunda och LottaLottas Trädgård för att på det sätt få reda på om vad som är Bäst och ev. Pest hemma hos er.


Reglerna är enkla: Länka till den som utmanat. Visa Bäst och Pest. Utmana 5 personer

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Den vart lite klurig! Den tål att funderas på...
Men det är klart att jag hänger på!!
Må så gott! Veronica

Karin sa...

Kan bara instämma i att ljuset är så viktigt! Ert kök ser ut att vara hur mysigt som helst. :) Men jag kan förstå din frustration över baren i källaren. Mina föräldrar hade tidigare en mörk och murrig källaren men efter att furun vitlackerades är det bra mycket mer hemtrevligt!

Jag antar gärna utmaningen men jag behöver nog fundera några dagar...
Ha en skön måndagskväll! Kramar

Färjtorp sa...

Vilken rolig utmaning, kul att få se bäst och pest hos dig =)

Vilken himla söt tupp du hade här nedanför, den var verkligen toppenfin.

Kram Johanna.

Poppins sa...

Ditt kök ser verkligen ombonat och ljust ut. Jag tycker också ljus är viktigt, kanske framför allt för att man ska må bra även under vinterhalvåret.
Har sett sådana där gillestugor som du berättar om. Tur att det är undangömt i källaren och det går att göra om. Men som du säger, ni måste vilja det båda två. Och mannen kanske behöver ett fredat (kulturmärkt?) område. :)
Tack för att du antog utmaningen och visade oss bilder från ditt vackra hem.
kramar från Poppins

Annie - Annalunda sa...

Tackar för den... :)... får nog fundera lite... Vilket ljuvligt kök... förstår att du gillar det... är själv i köksrenoverartagen...snygga luckor!!! Baren i källaren... smällar man får ta ibland... kan du inte fixa till det lite så att du gillar bet...det är ju ganska häftigt faktiskt!!! :)

Kram Annie

Malin sa...

Verkligen ett härligt kök och jag gillar det att ni har matsalen så nära inpå...Vi har myket kvar här att dona med och allt går lite långsamt eftersom det är jag själv som får ta tag i det mesta...Nu gillar jag faktiskt den biten men är inte så att jag per automatik vet hur jag ska gör...Blir till att läsa böcker och kika på olika lösningar och sen funderar och fundera på hur jag ska gå till väga...Låter som jag vore en stor stöddig bit som lyfter släggan med lillfingret...nä...är ganska så liten men seg och enveten...
Källaren har vi nte alls brytt oss om men fundrar på att dra över väggarna med kalvitt...

Kram från Malin

Anonym sa...

Jaaaa vad jag gillar din stil..

Anonym sa...

Hej, jag är ju tack och lov inte utmanad, men lite pest kan jag bidra med. Vi har ju också en gillestuga från ungefär samma tid, brunt i tak och träpanel på väggarna. Äldste sonen har förbjudit målning av väggar, taket skulle han kunna gå med på och en snygg fondtapet från Tapetorama i Malmö som har gamla tapeter på lager. Han älskar ju 50- och 60talsstilen. Jag har hängt ett vitt tyg över fonden nu. Under den döljer sig en ölhävartapet!
Ha en skön påsk i vinterovädret som närmar sig landets södra delar.

Genarpsladyn

Annika Christensen sa...

Fint kök du har och de där bruna högnäs har jag också och de kan bli fina muggar om man sätter något fin i dem. Brunt är inte min färg. Var köper man Isabella?
annika

Lusthuset sa...

annika: Kul att du gillar vårt kök, vi renoverade det för några år sedan och det är ett IKEA kök men jag blev väldigt nöjd. De bruna Höganäsmuggarna står i min Pest-avdelning. Jag tror att det är många som har dem....men de blir kanske moderna igen och man kan säkert hitta någon kreativ användning för dem. Ha en bra helg. Kram!