fredag 14 mars 2008

Hembakat kvällsgodis !

I går kväll flög energin på mig så jag bakade för första gången egna grissini. Jag älskar att sitta och knapra på dessa brödpinnar (kanske en dålig vana ?). De blev väl rätt snygga och de de blev verkligen knapriga på gränsen till hårda så man får tugga försiktigt om inte tandläkaren skall bli glad. Vi ni ha receptet så kommer det här:

500 g vatten
750 g vetemjöl special
20 g jäst
35 g olivolja
20 g salt (jag tog lite mindre för det verkade jättemycket)
1 st ägg till pensling
ev. örter att strö på

Gör en vanlig deg på jäst, ljummet vatten, salt, olivolja och mjöl.
Låt jäsa i 60 min
Dela degen i 30 g-bitar och rulla till långa pinnar
Pensla med ägget och strö över sesamfrö, någon torkad ört och flingsalt
Låt jäsa ca 60 min och sätt ugnen på 230 grader
Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg och känns torra ca. 30 min.

Ha så kul och hoppas att de smakar bra till t.ex Melodifestivalen eller Let's dance.

2 kommentarer:

Randi sa...

Mmmm ... så förföriskt!
Vilken otur att klockan är för mycket för att påbörja ett bak - får ta det i morgon. Tack för tipset.
Ha en riktigt skön helg!
Kram Randi

Karin sa...

Mmmm...grissini är verkligen jättegott! :) Fina favoriter är med rosmarin och sesam. Tackar för receptet och önskar en dig en trevlig helg! Jag håller tummarna för att det blir en härlig trädgårdshelg med vårväder. :) Kram Karin