lördag 1 mars 2008

Årets första pelargon!

Besökte idag den handelsträdgård som jag brukar anlita och där hittade jag denna skönhet en engelsk pelargon (pelargonia x domesticum). Helt oemotståndlig med en fantastisk mörkröd färg. Jag köpte även några växter för att ha under vårt köksfönster i stället för den vita vårljungen som gjort sitt för i år. Jag köpte två röda primulor, en minipåsklila och två murgröna. Det blir nog vårlikt och fint. Fick visserligen bära in dem i växthuset meddetsamma för nu ösregnar det och blåser som bara den......men det blir nog fint i alla fall.

Idag tog jag in min kungsängslilja som fått stå på tillväxt ute i växthuset, men nu tyckte jag att tiden var mogen och knopparna börjar bli så stora. Så spännande att se hur de blir, man kan ana det rutiga mönstret som fascinerar mig så.

Jag placerade även dit årets första påsktupp som kommer från Sia och jag nändes inte lägga undan honom för det är ju ganska snart påsk eller hur??
Ha en skön helg, med eller utan busväder. Kramar från Skåne.

9 kommentarer:

Hem & Harmoni Marie sa...

Så fint med en pelargon! Nu längtar man än mer efter sommaren...
Ha en fortsatt fin helg! Kram Marie

Karin sa...

Vilken härlig färg på den pelargonen! Tänk så mycket man längtar efter pelargoner nu. :) Jag undrar såklart hur mina från förra året mår nere i Göteborg. Köksfönsterarrangemanget låter väldigt fint det med. :) Och vilken härlig idé att ta in kungsängsliljor nu! Jag hoppas du tycker om laxrätten. Det är verkligen en lättlagad och god maträtt. Lax är en favorit här med.

Ha en skön söndag och bra början på nästa vecka! Kram Karin

Marina sa...

Det känns så konstigt att läsa att andra blir inspirerade av det jag gör. Jag tycker ju att det är ni andra som inspirerar mig!
Jag skrev in mitt bloggnamn i sökrutan på Leta.se och jag har gjort det samma på google.se. Lite intressant är det.
Här händer det inte så mycket idag. Har tittat på vasaloppet men jag gav upp nu när det ser ut att bli en norrman som vinner.

Marina sa...

Det känns så konstigt att läsa att andra blir inspirerade av det jag gör. Jag tycker ju att det är ni andra som inspirerar mig!
Jag skrev in mitt bloggnamn i sökrutan på Leta.se och jag har gjort det samma på google.se. Lite intressant är det.
Här händer det inte så mycket idag. Har tittat på vasaloppet men jag gav upp nu när det ser ut att bli en norrman som vinner.

Trollmor sa...

Kungsängsliljor som är så vackra!
Jag tror nog allt tuppen blev både stolt och glad att få göra dig sällskap fram till påsk. Det ser nästan så ut där han sitter och plirar med ögonen :-)
Din bild på trädet innan är fantastiskt! Jag bara älskar grönskan och styrkan i den.
Ha en skön söndag!
Varma kramar

Karin sa...

Hej hej! Jag igen. ;) Ville bara säga att jag upptäckte ett misstag i receptet jag skrev om. I såsen ska det förutom grädde också vara någon dl vitt vin eller matlagningsvin (går att byta ut mot citron). Ha det gott! Kram Karin

Nässelblom och choklad sa...

Vilka härliga vårbilder! Ja inte är det långt till påsken. Mina barn hinner knappt gå tre veckor i skolan mellan sportlov och påsklov.

Husbilsresan sa...

Å,jag blev helt kär i den där tuppen =)Vill också ha!
Vilka härliga blombilder du visar....kungsängsliljan är en så vacker och orginell blomma och pelargonens färg var verkligen härlig.
Kram/Gunn

Poppins sa...

Måste vara mysigt med ett eget växthus där du kan ha dina växter, trots det kalla vädret utomhus. Och tuppen var fin! Klart han ska stå framme till påsk.
kram