måndag 24 mars 2008

En annorlunda Konstrunda.......

......blev det i år eftersom vädergudarna var nyckfullare än vanligt denna påskhelg. Den stora Konstrundedagen för oss dvs långfredagen regnade in i år......nästan. Det blev i alla fall en liten sväng här på hemmaplan med besök hos några lokala konstnärer vilket vi upptäckte att vi missat de andra åren.

En regnvåt utsikt från Hertzska Villan i Helsingborg en vacker pärla som jag knapp visste att den fanns.


På påskdagen sken i alla fall solen från en klarblå himmel så vi kunde ge oss ut på en liten vända men det blev mer vårtecken än konst som fastnade i kameran upptäckte jag.

Bland de konstnärer som vi besökte blev jag imponerad av Jonas Högströms fantastiska skulpturer.

Denna liggande man är både gripande och lite skrämmande.

Ute på ängen gick de bedårande söta "påska"lammen och gottade sig i solen.

En annan konstnär som jag beundrat i många år och som vi alltid tittar in hos är Karin Håkansson i Brunnby. Hon är en underfundig och humoristisk skulptör och en skicklig tecknare och målare. Här köpte jag en teckning som jag gläder mig åt att få hänga upp här hemma (dock inte den på bilden, den hade jag tyvärr inte råd med).

Hos keramikern Ann Jansson i Strandbaden så är skuggan av myrtenträdet verkligen ett vackert komplement till hennes strama keramik.

Lite snett över gatan håller Sonja Andersson till med måleri och keramik och detta gethuvudet var helt oemotståndligt. Jag var på vippen att införskaffa ett liknande men det norpades av en annan spekulant medan jag funderade och det skall man inte göra utan att hålla hårt i föremålet....men vadåå det var nog inte meningen att jag skulla ha den.

På vägen hem passerade vi hamnen i Höganäs där de gamla fiskebåtarna och bojarna är som konstverk de med .

Vår tanke var att idag annandagen göra en tur upp mot Torekov och Båstad men som synes så blev det snö på krokusarna istället..........
..........som det kan bli! Ha en bra vecka nu och hoppas att vädret kan bestämma sig för våren igen.

7 kommentarer:

Poppins sa...

Det var ju synd att det blev som det blev i år med konstrundan. Men vi hann med ganska mycket i alla fall. En annan skulptör vars verk jag föll pladask för är Mikael Liljeqvist i Glumslöv. Hans skulpturer är starkt inspirerade av inka, Assyrien och andra fornhistoriska kulturer. Jag ville köpa en skulptur i granit för 16 tusen... men mannen var inte så pigg på det. Undrar varför? :)
kram

Karin sa...

Vilken härlig rapport från konstrundan! Det låter som om ni hann med att se riktigt mycket. Karin Håkanssons måleri är fint, vilken detaljrikedom. Keramiken föll mig också i smaken. :) Härliga vårtecken! Här har det varit snö, snö, snö.

Ha en fin vecka! Kram Karin

Anonym sa...

Tack snälla du för att jag fick hänga med på konstrundan.....så mycket fint. Din bild med keramikkruset och skuggan av myrten är ju som ett konstverk i sig...mycket vackert!!!
Jag har suttit här och läst en bra stund nu och beundrat dina fina bilder.....påskhönan i tyg var ju för härlig och brödpinnarna....de ser mumsiga ut...sådana måste jag nog baka :)
Kram från oss i Linneskåpet

Marina sa...

Åh, så vackra och härliga bilder! Någon konstrunda blev det itne för oss, vi höll oss här hemma.

Anonym sa...

Molle om the Blogg! Så fin han är! ser fram emot att följa honom och den nya grannen på deras hund och katt äventyr!
Kram Anne

Färjtorp sa...

Vilka läckra bilder! Stenarna gillar jag massor!! Och vilka sötisar, lammen menar jag =)

Kram Johanna.

C De-sign sa...

Tack för en liten konstrunda! Härliga bilder! Utlottning inne hos mig, Välkommen!
Kram fr C